Thursday, July 30, 2009

Kepada Tan Sri Harussani Zakaria

Alhamdulillah bersyukur kita ke hadrat Ilahi kerana dengan izinnya Allah memberi kita kesempatan untuk hidup dalam dunia serba tunggang langgang ini. Saya ingin mengulas berkenaan Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria. Dahulunya saya sangat mengagumi beliau sebagai ikon ulama paling berani bersuara.

Sejak akhir2 ini terlalu banyak saya baca artikel2 dari pelbagai blog yang menghentam beliau yang kian lantang menyatakan pendapat tentang politik. Tidak tergamak juga saya baca artikel blogger2 yang marah dengan kelantangan beliau itu. Tapi kita tak dapat menyekat semua itu.


Secara jujurnya saya sendiri tidak bersetuju dengan pendapat-pendapat beliau yang makin berani bersuara tentang politik kepartian ini. Fatwa terbaru berkenaan pengharaman demo mansuh ISA. Apa yang saya pelajari syarat seorang ulama untuk mengeluarkan fatwa mesti hafiz quran, menghafaz dan menguasai ilmu hadis dengan arif, mengetahui selok belok ulum hadis dan pelbagai lagi syarat.

Saya kasihan melihat seorang ulama yang saya hormati dahulu dihentam dari pelbagai sudut berbanding dahulunya kebanyakkan masyarakat menghormati kreadibiliti beliau yang berani menyatakan hujah. Mungkin ini satu ujian yang Allah timpakan untuk beliau, semoga Allah kembali memberi hidayah dan petunjuk kepada Tan Sri Harussani Zakaria.

Saya berharap beliau memahami tugas belaiu sebagai Mufti. Masih banyak lagi permasalahan umat yang masih belum terbela. Tidak perlu lah Mufti2 terlibat dalam soal politik kepartian ini. Utamakan yang lebih utama. Walaupun saya tidak bersetuju, serta banyak perbezaan pendapat dengan beliau tetapi sebagai seorang muslim saya tetap menghormati beliau sebagai salah seorang Mufti di negara kita.


Wednesday, July 29, 2009

Amalan Sepanjang Bulan Syaaban


Bulan Syaaban adalah bulan mulia iaitu bulan yang terletak di antara bulan Rejab padanya Nabi Muhammad s.a.w. melakukan Isra' dan Mikraj dan bulan Ramadhan dimana padanya seluruh umat Islam diwajibkan mengerjakan puasa Ramadhan salah satu dari rukun Islam yang mulia. Ketika bulan tersebut di hubungkait yang rapat kerana sesungguhnya orang yang mensucikan badannya pada bulan Rejab maka ia akan mensucikan hatinya pada bulan Syaaban dan orang yang mensucikan hatinya pada bulan Syaaban akan mensucikan rohnya pada bulan Ramadhan.

Sesungguhnya bulan Rejab untuk memohon keampunan dari segala dosa dan bulan Syaaban pula untuk memperbaiki hati dari segala cacat dan bulan Ramadhan pula untuk memberi penerangan hati sedang malam Lailatul Qadar adalah mendekatkan diri kepada Allah s.w.t.

Peristiwa yang paling bersejarah yang berlaku pada bulan Syaaban ialah peristiwa pertukaran kiblat. Allah swt telah mengarahkan Rasul-Nya memindahkan kiblat sembahyang daripada masjid al-Aqsa di Bait al-Maqdis ke Kaabah di Mekah. Dalam satu hadis yang diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim daripada seorang sahabat al-Bara' bin Azib maksudnya: ''Selepas Rasulullah sampai ke Madinah al-Munawarah, baginda dan para sahabat bersembahyang berkiblatkan Baitulmakdis al-selama lebih kurang enam belas atau tujuh belas bulan. Selepas tempoh tersebut barulah diturunkan wahyu menyuruh baginda berpaling ke Mekah. Peristiwa pertukaran kiblat berlaku di dalam masjid Qiblatain. Suruhan pertukaran kiblat berlaku ketika Rasulullah sedang bersembahyang Asar.

Pertukaran kiblat menjadi isu besar di Madinah. Orang Yahudi mengambil kesempatan menabur fitnah memperlekehkan dakwah Rasulullah. Lalu diturunkan ayat 142 Surah al-Baqarah. Maksudnya: Akan berkata orang-orang yang kurang akalnya:

''Apakah yang memalingkan mereka (umat Islam) dari kiblat mereka (Baitulmaqdis) yang dahulunya mereka telah berkiblat kepadanya. Katakanlah: ''Kepunyaan Allah timur dan barat, dia memberi petunjuk kepada sesiapa yang dikehendaki-Nya ke jalan yang lurus.

Peristiwa ini berlaku pada tahun kedua Hijrah pada bulan Syaaban. Kebenaran daripada Allah swt untuk kembali berkiblatkan Kaabah adalah contoh doa Rasulullah yang dikabulkan oleh Allah swt. Ini kerana Rasulullah sudah lama mengangkat tangannya berdoa dan memandang ke langit meminta pertukaran kiblat ke Kaabah. Permintaan Rasulullah tersebut telah diperkenankan oleh Allah swt pada bulan Syaaban.

Perkara itu telah dirakamkan oleh Allah s.w.t. di dalam kitab suci Al-Quran Al-Karim dengan firmannya:

Yang bermaksud: Kerapkali kami melihat engkau (wahai Muhammad) berulang-ulaang menadah ke langit, maka kami benarkan engkau berpaling mengadap kiblat yang engkau sukai, oleh itu palingkanlah muka kearah Al-Masjidil Haram (tempat letaknya kaabah) dan di mana sahaja kamu berada maka hadapkanlah mukamu ke arahnya. Dan sesungguhnya orang-orang (Yahudi dan Nasrani) yang telah diberikan kitab, mereka mengetahui bahawa perkara (berkiblat ke kaabah) itu adalah perintah yang benar dari tuhan mereka, dan Allah s.w.t. tidak sekali-kali lali akan apa yang mereka lakukan.

Oleh sebab bulan Syaaban adalah diantara bulan-bulan yang mulia dan mempunyai keistimewaan yang tertentu, maka wajar sekali jangan kita biarkannya berlalu begitu sahaja tanpa mengerjakan amal-amal soleh yang telah dilakukan oleh nabi Muhammad s.a.w..

Diantara amalan-amalan yang sewajarnya dilakukan oleh kaum muslimin didalam sepanjang bulan Syaaban adalah seperti berikut:

Berpuasa Sabda Rasulullah s.a.w. Yang bermaksud: Dari Aishah r.a., katanya : " ..... Aku tidak melihat Rasulullah s.a.w. berpuasa sebulan genap, sesuatu bulan melainkan bulan Ramadhan, dan aku tidak melihatnya mengerjakan puasa pada bulan yang lain lebih banyak daripada yang dikerjakan dalam bulan Syaaban ".

Banyak melakukan amalan takwa dan taat.

Menahan dan menjauhkan diri daripada melakukan perbuatan maksiat dan dosa. Sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud: " Barangsiapa mengagungkan bulan Syaaban dan bertakwa kepada Allah s.w.t. dan melakukan ketaatan kepadanya dan menahan diri berbuat maksiat, maka Allah akan mengampuni dosa-dosanya dan memberi keamanan kepadanya dari kemalangan-kemalangan mahupun penyakit-penyakit yang terjadi pada tahun itu seluruhnya ".

Menghidupkan malam Nisfu Syaaban dengan ibadat-ibadat seperti membaca Al-Quran, bertaubat, beristiqafar, berzikir dan sebagainya. Sabda Rasulullah s.a.w. bermaksud: " Barangsiapa menghidupkan malam daripada dua hari raya dan malam pertengahan daripada bulan Sya'ban, hatinya tidak akan mati, manakala hati-hati orang lain mati ".

Memperbanyakkan sembahyang-sembahyang sunat seperti sembahyang sunat hajat, sunat tahajud, sunat taubat, sunat tasbih dan lain-lain lagi.

Bersedekah bagi menolong meringankan penderitaan fakir miskin atau anak-anak yatim.

Melakukan amal-amal kebajikan serta memohon keampunan dua ibu-bapa.

Memohon restu kehadrat Allah s.w.t. bagi keselamatan dan kebahagiaan dunia dan akhirat.

Memohon restu kehadrat Allah s.w.t. semoga terhindar dari segala bala bencana, mala petaka dan huru-hara bagi diri sendiri, ahli keluarga, kaum muslimin dan muslimat, bangsa dan negara.

Berusaha untuk mendapatkan keredhaan Allah s.w.t. disetiap bidang amal kebajikan yang kita laksanakan.

Beramallah menurut keimanan masing-masing kalau tidak dapat dilaksanakan semua janganlah ditinggalkan semuanya, lebihan umur kita yang masih tinggal sedikit lagi, hampir sampai ke penghujungnya. Rebutlah amal-amal sebanyak-banyak yang boleh, bertaubatlah kepada Allah dosa-dosa yang banyak dengan segala kesungguhan untuk bekal kita di akhirat, kerana yang akan pergi tidak pulang lagi.

“ Sesiapa yang menghendaki(dengan amal usahanya) mendapat faedah di akhirat, kami akan memberinya mendapat tambahan pada faedah yang dikehendakinya dan sesiapa yang menghendaki (dengan amal usahanya) kebaikkan dunia itu (sekadar yang kami tentukan) dan ia tidak akan memperolehi sesuatu bahagian pun di akhirat kelak.” (Surah as-Syura: 30).

Rujukan:

Khutbah Masjid Negara Kuala Lumpur(2002)

Teks Sdr Abdul Ghani Yaacob pensyarah Jabatan Sejarah Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM)

Bebaskan Tahanan ISA


ABU SAIF @ www.saifulislam.com

Source: Amnesty

Terdiam seketika.

Sejarah memutarkan skripnya dengan lakonan kaum-kaum yang bersilih ganti. Tetapi dek kerana segalanya datang dari akal, hati dan nafsu makhluk yang sama bernama manusia, perbezaan zaman tidak membezakan kelakuan.

Hati saya terasa pedih semasa mengulas kisah Yusuf ‘alayhi al-Salam, tatkala tiba ke tafsiran ayat ke-35.

Kemudian timbullah fikiran bagi suami perempuan itu, serta orang-orangnya hendak memenjarakan Yusuf sesudah mereka nampak tanda-tanda (yang menghendaki supaya Yusuf dijauhkan) hingga ke suatu masa. [Yusuf 12: 35]

Biar pun telah nyata segala pembuktian, bahawa segala kejadian berpunca dari isteri al-’Aziz dan wanita bangsawan yang bersama, Yusuf jua yang akhirnya dihumban ke penjara. Bahkan Yusuf lebih merelakan dirinya untuk dipenjara bersama kesucian prinsip berbanding hidup bebas tetapi memikul kekotoran nafsu wanita-wanita kelas tinggi itu.

Segalanya ditunjukkan Allah… suami yang menjadi Menteri Utama, bacul dan dayus hingga tiada upaya mengawal kelakuan isteri. Nafsunya pula disokong oleh ‘datin-datin’ yang ber’makar’ untuk menundukkan Yusuf kepada kehendak mereka… segalanya adalah skrip yang sama. Kejelekan golongan bangsawan di sepanjang zaman, hingga akhirnya Yusuf dan figura seperti baginda itu jua yang menelan padah.

Bukanlah penjara itu kemuncak segala derita. Sakitnya hukuman itu ialah pada dua realiti yang ada:

  1. Yusuf tidak bersalah
  2. Pemenjaraannya tanpa had masa.

Dipenjara tanpa kesalahan adalah suatu kezaliman. Ia jadi lebih zalim apabila tiada perbicaraan sempurna yang dijalankan. Pensabitan hanya atas budi bicara manusia pemegang cemeti lagak al-’Aziz dalam kisah Yusuf. Dan segala kezaliman itu disempurnakan dengan hukuman tanpa had masa.

Tatkala Allah SWT mengungkapkan di dalam ayat itu, bahawa hukuman tahanan ke atas Yusuf adalah ‘hingga ke suatu masa’, saya tidak dapat lari dari tersungkur di hadapan segala keperitan yang ditanggung oleh tahanan ISA di negara kita. Yusuf dan mereka yang terkurung atas nama ISA, bukan dipenjara tetapi mereka ditahan. Ia bukan hukuman, tetapi suatu bentuk penyeksaan.

Masakan tidak?

Ditahan tanpa bicara.

Ditahan tanpa had masa.

Biar pun pemenjaraan berlangsung dengan ketetapan 30 tahun, sekurang-kurangnya 30 tahun itu boleh dihitung. Setiap satu hari berlalu, memendekkan tempoh 30 tahun yang telah ditentu. Tetapi tatkala penahanan berlaku tanpa had masa, ia membunuh segala harapan.

Tanpa harapan tiada kekuatan.

Tanpa kekuatan, manusia mati sebelum mati.


Al-Marhumah Aina Mardiah Shahrial [sumber: Harakahdaily]

Perasaan saya yang sungguh berkecamuk tatkala menelaah Surah Yusuf ditimpa lagi oleh rasa sedih, marah, panas dan membara tatkala menatap pemergian al-marhumah Aina Mardiah Shahrial yang kembali ke Rahmatullah semalam (3 Julai 2008). Anak gadis ini koma di Hospital Kajang selepas terjatuh di rumahnya.

Sungguh memilukan, Aina Mardiah sudah sejak sekian lama tidak menatap wajah ayahnya, Shahrial Sirin yang ditahan di Kem Kamunting sejak 7 tahun lalu! Beliau kembali kepada Allah dalam kerinduan. Membesar tanpa ayah, yang ditahan, bukan dipenjarakan.

Usaha Pusat Sokongan Keluarga Gerakan Mansuhkan ISA (ISA) untuk mendapatkan pelepasan Shahrial Sirin berdepan dengan birokrasi Napoleonik yang sungguh luar biasa. Shahrial akhirnya tiba di rumah pada jam 9 malam dan hanya dibenarkan oleh pihak polis bersama jenazah anaknya serta ahli keluarga yang lain selama satu jam!

Sesungguhnya setiap titis air mata yang mengiringi pemergian adik Aina Mardiah Shahrial, adalah minyak yang menyalakan kemurkaan Allah ‘Azza wa Jalla terhadap kezaliman yang sudah menjadi pakaian al-’Aziz dan regimnya.

Demi Allah, saya tidak dapat melihat di manakah bezanya antara regim yang mempertahankan kem Guantanamo Bay dan kem ISA Kamunting di negara kita. Jika al-’Aziz dan empayar Mesir serta sekalian yang mengikut jejak kezaliman mereka tumbang di dalam sejarah, mengapa harus kezaliman hari ini, rasa aman dan terkecuali dari hukuman-Nya?

Saya tidak berpendapat bahawa kezaliman ini terbit dari apa-apa ideologi yang menjadi pegangan kuasa yang memerintah. Sama ada kezaliman itu datang dari kelakuan seorang yang ‘muslim’ atau pun ‘kristian’, hakikatnya ia hanyalah kehendak hawa nafsu manusia durjana yang sanggup melakukan apa sahaja demi survival dan kelangsungan kuasa mereka.

Dari Abi Dzar al-Ghifari –semoga Allah meredhainya- dari Nabi saw., menyampaikan apa yang diterimanya dari Rabbnya, bersabda, “Wahai hamba-hamba-Ku, sesungguhnya Aku telah mengharamkan kezaliman ke atas diri-Ku dan Aku menjadikannya haram di antara kalian, maka janganlah kalian saling menzalimi.” (H.R. Muslim)

Semoga kematian yang menimpa adik Aina Mardiah menjadi kerehatan buat diri al-marhumah daripada kepenatan dunianya yang penuh kesedihan dan penindasan itu.

Kepada pembaca budiman yang sedia menyumbang, silakan hantar sumbangan anda kepada HARAKAHDAILY DOT COM, nombor akaun Maybank 564070000336.

Tuesday, July 28, 2009

Sahabat

Perumpamaan berkawan dengan orang yang baik dan orang yang jahat, adalah seperti pembawa minyak wangi dan peniup dapur tukang besi. Pembawa minyak wangi, mungkin dia akan memberikannya kepadamu atau kamu akan membeli darinya, atau mungkin kamu akan mendapati aroma harum darinya. Adapun peniup dapur, mungkin dia akan membakar pakaianmu, atau mungkin kamu akan mendapat bau busuk darinya.”

(Riwayat Bukhari dan Muslim)

Monday, July 27, 2009

Isu Lilin @ Candle Light


KHALIDSAMAD.COM
Saya membaca komen-komen yang telah dikemukakan di dalam artikel Majlis ‘Candle Light Vigil’ & Amalan Memegang Lilin dengan penuh minat. Yang penting bagi saya semua faham, memegang lilin tidak menjadi satu kesalahan semata-mata atas sebab lilin digunakan dalam upacara keagamaan orang Kristian atau Buddha atau Hindu atau mana-mana agama selain Islam. Penggunaan sesuatu objek oleh agama lain dalam upacara keagamaannya tidak dengan sendirinya menjadikan perkara itu haram untuk digunakan oleh orang Islam. Sebagai contoh, loceng.


Jelas juga bahawa pertikaian berhubung pemegangan lilin hanya wajar ditimbulkan sekiranya ianya dipegang dalam majlis keagamaan selain Islam dan sebagai sebahagian dari upacara peribadatan agama tersebut. Pemahaman berhubung perkara ini amat penting supaya kita dapat menentukan sikap kita secara tepat dan jelas.

Sesuatu perkara menjadi haram atas dua sebab, iaitu ‘lizattihi’ yang bermakna atas sebab zat perkara itu sendiri yang haram seperti arak, daging khinzir dan sebagainya ATAU ‘lighairihi’ iaitu atas sebab faktor luaran yang menjadikan perkara yang asalnya tidak haram menjadi haram. Dalam soal memegang lilin ini, jelas bahawa sekiranya ia menjadi haram sekalipun ianya adalah atas sebab ‘lighairihi’.

Sesuatu yang haram atas sebab ‘lighairihi’ tidak menjadi haram secara mutlak seperti perkara yang haram atas sebab ‘lizattihi’. Perkara yang haram atas faktor luaran hanya akan menjadi haram sekiranya sebab ianya diharamkan masih wujud. Sebagai contoh, perkara yang menjadi haram atas sebab ianya digunakan dalam upacara peribadatan agama selain Islam hanya menjadi haram sekiranya ia digunakan sedemikian rupa oleh seorang Islam dengan tujuan meniru atau sebagai sebahagian dari upacara keagamaan tersebut.

Maka persoalan haramnya pemegangan lilin oleh DS Nizar bergantung kepada persoalan samada beliau memegang lilin sebagai sebahagian dari upacara peribadatan selain Islam atau bertujuan meniru upacara peribadatan selain Islam. Jawapannya amat jelas tidak! Oleh itu ianya tidak haram dan tiada kesalahan yang telah dilakukan beliau.

Ada yang mengatakan isu ini isu ‘syubhah’ atau samar serta meragukan, kerana mungkin majlis ‘candlelight vigil’ merupakan majlis peribadatan bukan Islam. Oleh itu, lebih baik kita menjauhkan diri. Bagi saya, ianya hanya meragukan bagi yang tidak tahu dan bagi yang tidak tahu, penyelesaiannya amat mudah. Tanya yang tahu! Kalau dianggap ianya majlis peribadatan Kristian, tanya orang Kristian. Kalau ianya dianggap majlis peribadatan Hindu, tanya orang Hindu dan sebagainya. Tetapi kalau mereka semua jawab ‘tidak’, janganlah kita pula yang beriya-iya mahu mengatakan ‘ya’! Kita pula lebih tahu dari mereka berhubung majlis peribadatan mereka! Cenderung sangat nak mengharamkan semua perkara.
Kita perlu sedar bahawa mengharamkan yang halal adalah SAMA salahnya dengan menghalalkan yang haram.
Maka telah timbul juga persoalan ‘adakah cara ini cara yang dianjurkan Islam?’. Dalam soal ini, komen anak murid PAS Shah Alam amat tepat dan membanggakan. Bertuah saya berada di kawasan Shah Alam. Dalam soal SELAIN ibadat khususiyyah, asal tiap-tiap sesuatu adalah mubah (harus) dan semua adalah harus kecuali ada dalil yang mengharamkannya. {‘Al-aSlu filAsyYa’il ibahah’ dan ‘Kullu syaiin mubah illa bi dalil yuharimuhu’}.


Dalam soal ibadat khususiyyah, sebaliknya, iaitu semua tidak boleh dilakukan kecuali ada dalil yang membenarkan.

Maka, sudah pasti bahawa majlis memprotes kezaliman bukan ibadat khususiyyah seperti sembahyang dan puasa. Oleh itu semua perbuatan adalah harus atau dibolehkan selain dari yang ada dalil yang mengharamkannya. Maka, adakah dalil yang mengharamkan memegang lilin dalam majlis ‘candle-light vigil’ yang secara simboliknya telah saya nyatakan dalam artikel asal? Jelas tiada.

Majlis ini tidak juga menjadi haram oleh kerana, mengambil kata-kata Mufti negeri kerajaan lanun itu: “banyak cara lain”.

Sebenarnya dalam persoalan ini UMNO telah berjaya mengalihkan pandangan ummat Islam dari persoalan kematian mendiang Teoh Beng Hock kepada persoalan ‘pegang lilin’. Ummat dan bangsa lain berbahas berhubung kematian beliau, ummat Islam dibawa oleh UMNO untuk berbahas isu ‘pegang lilin’. Mungkin bagi sebahagian ummat Islam persoalan ‘pegang lilin’ ini begitu penting, kerana mereka tak faham dan berjaya dikelirukan oleh UMNO. Tetapi walau penting bagaimana sekalipun, isu ini tidak sepatutnya menenggelamkan isu kematian seorang yang tidak bersalah ditangan SPRM!

Samalah seperti dahulu apabila berlakunya peristiwa Memali. UMNO tonjolkan isu azimat, tangkal dan jampi (Kertas Perintah Peristiwa Memali (1986), m/s: 15-17). UMNO sentiasa memesongkan pandangan rakyat, khususnya ummat Islam dari isu yang sepatutnya menjadi tumpuan mereka. Dalam kes Memali, persoalan pembunuhan kejam orang kampung yang tidak bersalah dan tidak bersenjata ditangan tentera atas arahan UMNO. Begitu juga persoalan kezaliman undang-undasng ISA yang ditentang As-Syahid Ust Ibrahim Libya.

Kini dibawa isu ‘pegang lilin’, ‘anak luar nikah’ dan sebagainya supaya diketengahkan. Soal pembunuhan yang jelas salah terus didiamkan. Inilah sebabnya mengapa kita TIDAK boleh jadikan UMNO sebagai kawan. Mereka sentiasa berusaha memperbodohkan rakyat, ummat Islam khususnya. Bukannya mahu jadikan ummat Islam lebih bijak.

Sunday, July 26, 2009

Bekas pemimpin MIC sertai KeADILan


HARAKAHDAILY.COM
KUALA LUMPUR, 25 Julai (Hrkh) -
Barisan Nasional (BN) menerima satu lagi tamparan hebat hari ini apabila bekas Naib Presiden MIC, Dato' SS Subramaniam mengumumkan menyertai KeADILan dalam satu majlis yang diadakan di MBPJ tengahari tadi.

Sebelum ini, bekas pemimpin MCA, Dato' Chua Jui Ming telah menyertai KeADILan dan menyatakan sokongan secara terbuka terhadap dasar-dasar perjuangan yang dibawa oleh Ketua Umum KeADILan, Dato' Seri Anwar Ibrahim.

Tengahari tadi, dalam majlis di Petaling Jaya itu, Subramaniam juga mengumumkan bahawa 10 buah cawangan MIC di Petaling Jaya akan dibubarkan dan ahli-ahlinya akan menyertai KeADILan secara besar-besaran.

Dianggarkan seramai 1,700 ahli MIC daripada cawangan-cawangan tersebut akan menyertai KeADILan.

"Saya telah menyokong KeADILan dan Anwar Ibrahim sejak dahulu lagi, cuma sekarang saya dapat memberanikan diri untuk menyatakan bahawa saya akan sertai parti ini,"katanya sambil mendapat sorakan daripada lebih 350 hadirin dalam majlis tersebut.

Menurut laporan daripada Malaysiakini, Subramaniam telah berkhidmat sebagai Naib Presiden MIC lebih 20 tahun dan juga merupakan bekas Naib Pengerusi MIC Selangor untuk tiga dekad.

Selain itu, beliau juga pernah menjadi Adun Bukit Raja dan Ahli Parlimen Segamat.

Sementara itu, di awal majlis tersebut, pemimpin MIC cawangan Pekan Meru, AR Palaya juga mengumumkan menyertai KeADILan dan akan membubarkan cawangannya.

Saturday, July 25, 2009

Kes Puaka-Mahasiswa UM


MALAYSIAKINI.COM
Seorang pemimpin mahasiswa Universiti Malaya, yang disiasat kes conten
gan "bini puaka" dan cubaan membakar di sebuah dewan kampus itu, ditanya berhubung punca kematian Teoh Beng Hock.

Shazni Munir Mohd Ithnin, dalam aduannya kepada Suruhanjaya Hak Asasi Mansia Malaysia (Suhakam) pagi ini, berkata beliau juga disoal berhubung perhimpunan besar-besaran membantah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) 1 Ogos ini.

Presiden Persatuan Mahasiswa Islam UM, yang ditahan reman selama tiga hari sejak 17 Julai lalu, juga diminta mengulas gagasan "1Malaysia" yang dipromosikan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.

"Saya difahamkan penahanan saya untuk membantu siasatan berhubung contengan anti-Rosmah.

"Tetapi soalan yang ditanya tidak menjurus kepada isu contengan, sebaliknya berhubung persepsi dan pandangan saya tentang isu semasa.

"Ia satu tindakan yang tidak wajar, menyebabkan saya berasa teragak-agak untuk memberi kerjasama dengan pihak polis," katanya.

Difahamkan Shazni Munir, antara tiga pelajar Akademi Pengajian Islam (API) yang dicari polis sejak insiden di dewan kuliah utama akademi itu 24 Jun lepas, akan diseret ke mahkamah awal minggu depan.

Dua lagi suspek gagal dijejak oleh polis, sementara Mohd Syahruldeen Ahmad Rosli dan Mohd Izzuddin Hilmi Mohamad Zaini akan dibicarakan 7 Disember depan di Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur berkaitan kes tersebut.

Kedua-duanya dituduh mengikut Seksyan 427, 436 dan 447 Kanun Keseksaan berhubung insiden awal pagi Rabu itu, beberapa jam sebelum isteri perdana menteri Rosmah Mansor hadir untuk satu program di dewan berkenaan.

Mereka, pelajar tahun dua jurusan syariah API, juga didakwa cuba melakukan perbuatan khianat dengan menggunakan api di pintu dewan kuliah utama akademi tersebut.

Shazni Munir menyampaikan aduan lisannya di depan Pesuruhjaya Suhakam, Datuk Siva Subramaniam di pejabatnya di Jalan Raja Laut.

Pelajar itu kemudiannya diminta menyampaikan aduannya secara bertulis selewat-lewatnya Selasa ini supaya tindakan lanjut dapat diambil.

Pelajar yang berasal dari Segamat itu juga mendakwa sewaktu disoal siasat, beliau turut diberi amaran supaya menghentikan kegiatan aktivisme mahasiswa.

"Jika tidak berhenti dalam aktivisme, ada cadangan untuk meng-ISA-kan saya," katanya.

Sebelum itu, beberapa kumpulan mahasiswa menyerahkan memorandum kepada Suhakam berhubung isu tersebut dan dua lagi insiden yang melibatkan mahasiswa baru-baru ini.

Kumpulan tersebut diketuai oleh Presiden Kumpulan Aktivis Mahasiswa Independen (KAMI) Hilman Idham.

Beliau turut disertai oleh PMIUM, Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM) dan Gerakan Demokratik Belia dan Pelajar Malaysia (Dema).

Dalam memorandum tersebut, exco PMIUM, Mohd Shafie Hashim berkata tindakan polis menunjukkan pistol kepada Mohd Syahruldeen sewaktu mahu menahannya sebagai "tidak wajar dan menyalahi undang-undang dan etika polis" ketika bertugas.

"Penahanan mereka juga tidak dimaklumkan kepada pihak keluarga. Hal ini dianggap sebagai penafian hak seseorang tahanan untuk mendapatkan keadilan dan pembelaan sewajarnya," katanya.

Seorang anggota polis yang berpakaian biasa, tanpa menunjukkan kad kuasanya dan juga waran tangkap, didakwa menayangkan senjata apinya yang terselit di pinggang sewaktu menahan pelajar tahun dua itu di rumah sewanya di Jalan Pantai Permai berdekatan Kampung Kerinchi, 25 Jun lalu.
.......................................................................

Saya sangat mengagumi saudara Syazni selepas mendengar ucapannya dua tahun yang lalu dalam satu program di Majid UM. Ketika itu saya baru berjinak-jinak dengan pengisian program di Masjid Ar Rahman, UM. Masjid penuh sejarah kebangkitan mahasiswa di Malaysia. Kes yang berlaku sekarang agak serius kerana melibatkan pemimpin atasan, mungkin pelbagai tekanan yang akan mereka hadapi nanti.
Semoga Allah memberi kekuatan kepada mereka serta memberi balasan kepada orang yang zalim.

ISU TEOH BENG HOCK : PEMBUKTIAN MELALUI QARINAH


http://g-82.blogspot.com/
Al-Bakistani
Ustaz_bakistani@yahoo.com

Isu kematian Teoh Beng Hock masih lagi menjadi perbincangan media, sama ada di akhbar bercetak, mahupun alam maya. tidak diketahui kisah sebenar disebalik kematian Teoh beng Hock itu, apakah dibunuh, ataupun terbunuh dengan cara yang tidak sengaja.

Aliran Be End dan umNO, mereka lebih menganggap Teoh terjun dari bangunan SPRM itu dengan tujuan bunuh diri. Adapun dari aliran Pakatan Rakyat, rata-rata mendakwa, ia ada kaitan dengan pembunuhan.

Bukti-bukti kukuh atas dakwaan dari dua belah pihak masih lagi tidak ketemui. Pun begitu, qarinah-qarinah yang wujud atas dakwaan kedua-dua pihak, masih lagi boleh dinilai, apakah ia kuat atau lemah.

Dakwaan yang mengatakan teoh bunuh diri, ia agak dangkal. Pun begitu, dakwaan Teoh dibunuh atau terbunuh agak kuat dengan dokongan qarinah-qarinah.

Dalam Islam, Qarinah tidak boleh menjadi bahan bukti dalam menentukan sesuatu kes, tetapi tugas qarinah adalah mengkuatkan bukti yang sedia wujud.

Pun begitu, ia bukan bermaksud, sesuatu qarinah yang wujud perlu diketepikan, malah ia wajib juga di ambil kira, terutama dalam usaha untuk mengkuatkan sesuatu bukti, atau qarinah itu sebagai lontaran awal untuk melahirkan bukti.

NABI SULAIMAN DAN DUA ORANG IBU

Jika diperhatikan kepada hadis, kita akan dapati bagaimana kepentingan qarinah dalam menghasilkan bukti. Antaranya adalah seperti sebuah hadis yang diceritakan oleh nabi SAW berkenaan dengan kisah Nabi Sulaiman A.S dan Nabi Daud AS.

Nabi Saw bercerita;

كَانَتْ امْرَأَتَانِ مَعَهُمَا ابْنَاهُمَا جَاءَ الذِّئْبُ فَذَهَبَ بِابْنِ إِحْدَاهُمَا فَقَالَتْ صَاحِبَتُهَا إِنَّمَا ذَهَبَ بِابْنِكِ وَقَالَتْ الْأُخْرَى إِنَّمَا ذَهَبَ بِابْنِكِ فَتَحَاكَمَتَا إِلَى دَاوُدَ فَقَضَى بِهِ لِلْكُبْرَى فَخَرَجَتَا عَلَى سُلَيْمَانَ بْنِ دَاوُدَ فَأَخْبَرَتَاهُ فَقَالَ ائْتُونِي بِالسِّكِّينِ أَشُقُّهُ بَيْنَهُمَا فَقَالَتْ الصُّغْرَى لَا تَفْعَلْ يَرْحَمُكَ اللَّهُ هُوَ ابْنُهَا فَقَضَى بِهِ لِلصُّغْرَى


Maksudnya;
“Dua orang perempuan yang kedua-duanya mempunyai anak. Salah seorang dari anak mereka telah dilarikan oleh serigala. Berkata salah seorang dari kedua-duanya, serigala itu melarikan anak kamu. Berkata satu lagi, serigala itu melarikan anak kamu. Lalu mereka berjumpa dengan Nabi Daud untuk dijatuhkan hukuman tersebut. Nabi Daud berhukum agar anak itu adalah kepunyaan perempuan yang tua. Kedua-dua perempuan itu keluar kepada Nabi Sulaiman bin Daud dan memberitahu kepada baginda (tentang hukuman Nabi Daud tersebut). Nabi Sulaiman berkata, datangkan kepadaku sebilah pisau, aku ingin belah anak ini untuk diberikan bahagian masing-masing. Lalu berkata perempuan yang muda, tolong jangan lakukan, mudah-mudahan Allah merahmatikan. Anak itu adalah anak (perempuan tua itu). lalu Nabi Sulaiman berhukum bahawa anak itu adalah kepunyaan anak perempuan muda[1].

Jika kita renung dari kisah ini, pasti kita akan dapat membayangkan bagaimana kaedah “provokasi” yang digunakan oleh Nabi Sulaiman dalam mencari bukti untuk memastikan ibu sebenar terhadap anak tersebut.

Hadis ini membuktikan bahawa, kaedah qarinah iaitu dengan menilik antara dua ibu; ibu yang manakah mempunyai perasaan kasihan belas terhadap anak tersebut. Ini kerana, jika benar seseorang itu adalah ibu kepada anak tersebut, sudah pasti dia tidak akan sanggup melihat anaknya itu dibunuh.

Adapun perempuan tua pula, didapati tidak sensitive ketika mendengar bahawa anak tersebut akan dibelah dua, menunjukkan bahawa ianya bukan ibu kepada anak tersebut. ini kerana, mana mungkin seorang ibu redha anaknya dibunuh.

Justeru, hadis ini membuktikan bahawa kaedah qarinah ini digunakan dalam Islam dalam “memprovoke” bagi mendapatkan bukti yang kukuh dalam mengendalikan sesuatu kes.

NABI YUSUF DAN ZULAIKHA

Begitujuga, kaedah qarinah ini digunakan pakai dalam Islam dengan merujuk kepada kisah Nabi Yusuf yang dituduh berzina dengan isteri pembesar Mesir yang bernama Zulaikha.

Firman Allah;

قَالَ هِيَ رَاوَدَتْنِي عَنْ نَفْسِي وَشَهِدَ شَاهِدٌ مِنْ أَهْلِهَا إِنْ كَانَ قَمِيصُهُ قُدَّ مِنْ قُبُلٍ فَصَدَقَتْ وَهُوَ مِنَ الْكَاذِبِينَ * وَإِنْ كَانَ قَمِيصُهُ قُدَّ مِنْ دُبُرٍ فَكَذَبَتْ وَهُوَ مِنَ الصَّادِقِينَ * فَلَمَّا رَأَى قَمِيصَهُ قُدَّ مِنْ دُبُرٍ قَالَ إِنَّهُ مِنْ كَيْدِكُنَّ إِنَّ كَيْدَكُنَّ عَظِيمٌ

Maksudnya;
“Yusuf berkata: "Dia menggodaku untuk menundukkan diriku (kepadanya)", dan seorang saksi dari keluarga wanita itu memberikan kesaksiannya: "Jika baju gamisnya koyak di muka, maka wanita itu benar dan Yusuf termasuk orang-orang yang dusta. * Dan jika baju gamisnya koyak di belakang, maka wanita itulah yang dusta, dan Yusuf termasuk orang-orang yang benar." * Maka tatkala suami wanita itu melihat baju gamis Yusuf koyak di belakang berkatalah dia: "Sesungguhnya (kejadian) itu adalah diantara tipu daya kamu, sesungguhnya tipu daya kamu adalah besar."”

(Surah Yusuf : 26-28)

Dalam ayat ini, Allah menjelaskan tentang kehadiran dua orang saksi yang menyatakan bahawa, sekiranya qamis atau baju yang dipakai Yusuf itu koyak di hadapan, menunjukkan yusuf memang bersalah. Adapun jika baju yusuf itu koyak di belakang menunjukkan bahawa Isteri pemerintah yang bersalah.

Ini kerana, jika benar isteri pemerintah mendakwa bahawa yusuf ingin merogolnya, sudah pasti baju yusuf akan koyak di hadapan, disebabkan isteri pemerintah akan menghalang jika yusuf mahu merogolnya. Tetapi, hakikat sebenar adalah, baju yusuf terkoyak dibelakang, menunjukkan, Yusuf ketika itu mahu lari dari godaan isteri pemerintah, tetapi ditarik oleh isteri pemerintah sehingga baju yusuf terkoyak dari pihak belakang.

Dari kisah Nabi Yusuf ini, kita akan dapati bagaimana kaedah qarinah dapat memberikan suatu bukti dalam pengendalian sesuatu kes.

KISAH OMAR DAN SEORANG PEREMPUAN MUDA

Begitujuga, qarinah tersebut boleh dirujuk melalui firasat. Ini disandarkan kepada kisah yang berlaku pada zaman Omar bin Al-Khattab menjadi Khalifah.

Menurut Ibnu Quddamah dalam kitab Mughni, diceritakan seorang perempuan muda telah datang berjumpa dengan Omar yang ketika itu, Kaab bin Sur sedang duduk bersama dengan Omar.

Perempuan itu berkata;

يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ، مَا رَأَيْت رَجُلًا قَطُّ أَفْضَلَ مِنْ زَوْجِي ، وَاَللَّهِ إنَّهُ لَيَبِيت لَيْلَهُ قَائِمًا ، وَيَظَلُّ نَهَارَهُ صَائِمًا


Maksudnya;
“Wahai Amirul Mu’minin, aku tidak melihat seorang pun lelaki yang lebih baik daripada suamiku. Demi Allah, malamnya sentiasa qiyamullail, dan siangnya sentiasa berpuasa.

Mendengar perkataan perempuan itu, Omar memuji suaminya itu. Perempuan itu merasa malu dan terus pulang dengan wajah yang hampa.

Melihat keadaan itu, Kaab berkata kepada Omar;

يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ، هَلَّا أَعْدَيْت الْمَرْأَةَ عَلَى زَوْجِهَا ؟ فَقَالَ : وَمَا ذَاكَ ؟ فَقَالَ إنَّهَا جَاءَتْ تَشْكُوهُ ، إذَا كَانَتْ حَالُهُ هَذِهِ فِي الْعِبَادَةِ ، مَتَى يَتَفَرَّغُ لَهَا ؟

Maksudnya;
”Wahai Amirul Mu’minin, apakah tuan tidak mengira masalah perempuan itu terhadap suaminya? Omar berkata : apa sebenarnya? Lalu berkata (kaab), sesungguhnya perempuan itu datang untuk membuat laporan kepada kamu. Apabila suaminya sentiasa dengan ibadat, bilakah masanya suaminya meluangkan masa untuknya (dengan jimak)?”

Mendengar kata-kata kaab, Omar menyuruh suami perempuan itu dipanggil. Ketika suami itu berada di hadapan Omar, Kaab diminta agar menjatuhkan hukuman terhadap suami tersebut.

Kaab terus berkata;

فَإِنِّي أَرَى كَأَنَّهَا امْرَأَةٌ عَلَيْهَا ثَلَاثُ نِسْوَةٍ ، هِيَ رَابِعَتُهُنَّ ، فَأَقْضِي لَهُ بِثَلَاثَةِ أَيَّامٍ وَلَيَالِيهِنَّ يَتَعَبَّدُ فِيهِنَّ ، وَلَهَا يَوْمٌ وَلَيْلَةٌ


Maksudnya;
”Sesungguhnya aku melihat, seakan-akan lelaki ini mempunyai tiga orang isteri. Dan isterinya (yang datang) itu adalah isteri yang keempat. Maka aku hukumkan kepadanya, tiga hari dan tiga malam merupakan hari dia beribadat (puasa dan qiyamullail), dan bagi isterinya adalah hari yang keempat pada siang dan malamnya”

Omar bertanya, bagaimana kamu berhukum ini? Kaab menjawab, aku berdalilkan firman Allah SWT;

فَانْكِحُوا مَا طَابَ لَكُمْ مِنَ النِّسَاءِ مَثْنَى وَثُلَاثَ وَرُبَاعَ

Maksudnya;
” maka kawinilah wanita-wanita (lain) yang kamu senangi : dua, tiga atau empat”

(Surah An-nisa’ : 3)

Mendengar ini, Omar terus berkata;

وَاَللَّهِ مَا رَأْيُك الْأَوَّلُ بِأَعْجَبَ إلَيَّ مِنْ الْآخِرِ ، اذْهَبْ فَأَنْتَ قَاضٍ عَلَى أَهْلِ الْبَصْرَةِ


Maksudnya;
”Demi Allah, pandangan kamu dalam perkara pertama adalah bersangatan aku kagum berbanding satu lagi. Pergilah kamu menjadi qadi kepada penduduk Basrah[2]

Dari kisah ini, membuktikan kepada kita bahawa qarinah juga merupakan salah satu cara untuk mengukuhkan bukti yang boleh diguna pakai, bahkan ianya telah diterima oleh golongan salaf terdahulu.

KESIMPULAN

Dari ulasan-ulasan yang dikemukakan ini, menjelaskan kepada kita bahawa islam mempunyai kaedah yang tersendiri dalam mencari sesuatu bukti dalam mengendali sesuatu kes dengan menggunakan kaedah qarinah.

Justeru, dalam kes kematian Teoh beng Hock, qarinah seperti penyelak tingkap bangunan SPRM, seluarnya terkoyak di punggung, keadaan baringan mayat teoh dan banyak lagi, sekali-kali tidak boleh diabaikan, malah ia hendaklah diambil kira bagi memastikan hak teoh mendapat keadilan.

Jangan dipedulikan tentang teoh yang berbangsa cina. Sebab, Islam sekali-kali tidak melihat kepada bangsa seseorang, tetapi yang dilihat oleh Islam adalah hak seseorang itu hendaklah diletakkan pada tempatnya. Yang penting kita kena fikirkan, teoh beng hock adalah manusia, yang wajib diberikan penghormatan atas kemanusiaan itu, waimma dia berbeda agama dengan kita sekalipun.

Ini adalah isu hak kemanusiaan yang Islam mewajibkan kepada kita menghormatinya.

Sekian

Wallahu ’Alam

Kiamat

Hudzaifah bin As-yad al-Ghifary berkata, sewaktu kami sedang berbincang, tiba-tiba datang Nabi Muhammad S.A.W kepada kami lalu bertanya, “Apakah yang kamu semua sedang bincangkan.?”

Lalu kami menjawab, “Kami sedang membincangkan tentang hari Kiamat.”

Sabda Rasulullah S.A.W. “Sesungguhnya kiamat itu tidak akan terjadi sebelum kamu melihat sepuluh tanda :-

1. Asap
2. Dajjal
3. Binatang melata di bumi
4. Terbitnya matahari sebelah barat
5. Turunnya Nabi Isa A.S
6. Keluarnya Yakjuj dan Makjuj
7. Gerhana di timur
8. Gerhana di barat
9. Gerhana di jazirah Arab
10. Keluarnya api dari kota Yaman menghalau manusia ke tempat pengiringan mereka.

Dajjal maksudnya ialah bahaya besar yang tidak ada bahaya sepertinya sejak Nabi Adam A.S sampai hari kiamat. Dajjal boleh membuat apa saja perkara-perkara yang luar biasa. Dia akan mendakwa dirinya Tuhan, sebelah matanya buta dan di antara kedua matanya tertulis perkataan ‘Ini adalah orang kafir’. Asap akan memenuhi timur dan barat, ia akan berlaku selama 40 hari. Apabila orang yang beriman terkena asap itu, ia akan bersin seperti terkena selsema, sementara orang kafir pula keadaannya seperti orang mabuk, asap akan keluar dari hidung, telinga dan dubur mereka.

Binatang melata yang dikenali sebagai Dabatul Ard ini akan keluar di kota Mekah dekat gunung Shafa, ia akan berbicara dengan kata-kata yang fasih dan jelas. Dabatul Ard ini akan membawa tongkat Nabi Musa A.S dan cincin Nabi Sulaiman A.S. Apabila binatang ini memukulkan tongkatnya ke dahi orang yang beriman, maka akan tertulislah di dahi orang itu ‘Ini adalah orang yang beriman’. Apabila tongkat itu dipukul ke dahi orang yang kafir, maka akan tertulislah ‘Ini adalah orang kafir’.

Turunnya Nabi Isa. A.S di negeri Syam di menara putih, beliau akan membunuh dajjal. Kemudian Nabi Isa A.S akan menjalankan syariat Nabi Muhammad S.A.W. Yakjuj dan Makjuj pula akan keluar, mereka ini merupakan dua golongan. Satu golongan kecil dan satu lagi golongan besar. Yakjuj dan Makjuj itu kini berada di belakang bendungan yang dibangunkan oleh Iskandar Zulqarnain. Apabila keluarnya mereka ini, bilangannya tidak terhitung banyaknya, sehingga kalau air laut Thahatiah diminum nescaya tidak akan tinggal walau pun setitik.

Rasulullah S.A.W telah bersabda, ” Hari kiamat itu mempunyai tanda, bermulanya dengan tidak laris jualan di pasar, sedikit saja hujan dan begitu juga dengan tumbuh-tumbuhan. Ghibah menjadi-jadi di merata-rata, memakan riba, banyaknya anak-anak zina, orang kaya diagung-agungkan, orang-orang fasik akan bersuara lantang di masjid, para ahli mungkar lebih banyak menonjol dari ahli haq” Berkata Ali bin Abi Talib, Akan datag di suatu masa di mana Islam itu hanya akan tinggal namanya saja, agama hanya bentuk saja, Al-Qur’an hanya dijadikan bacaan saja, mereka mendirikan masjid, sedangkan masjid itu sunyi dari zikir menyebut Asma Allah. Orang-orang yang paling buruk pada zaman itu ialah para ulama, dari mereka akan timbul fitnah dan fitnah itu akan kembali kepada mereka juga. Dan kesemua yang tersebut adalah tanda-tanda hari kiamat.”

Sabda Rasulullah S.A.W, “Apabila harta orang kafir yang dihalalkan tanpa perang yang dijadikan pembahagian bergilir, amanat dijadikan seperti harta rampasan, zakat dijadikan seperti pinjaman, belajar lain daripada agama, orang lelaki taat kepada isterinya, menderhakai ibunya, lebih rapat dengan teman dan menjauhkan ayahnya, suara-suara lantang dalam masjid, pemimpin kaum dipilih dari orang yang fasik, oarng dimuliakan kerana ditakuti akan tindakan jahat dan aniayanya dan bukan kerana takutkan Allah, maka kesemua itu adalah tanda-tanda kiamata.”

Thursday, July 23, 2009

Kisah dan Pengajaran Isra Mi'raj


Sebelum Isra’ dan Mikraj

Rasulullah S.A.W. mengalami pembedahan dada / perut, dilakukan oleh malaikat Jibrail dan Mika'il. Hati Baginda S.A.W.. dicuci dengan air zamzam, dibuang ketul hitam ('alaqah) iaitu tempat syaitan membisikkan waswasnya. Kemudian dituangkan hikmat, ilmu, dan iman.ke dalam dada Rasulullah S.A.W. Setelah itu, dadanya dijahit dan dimeterikan dengan "khatimin nubuwwah". Selesai pembedahan, didatangkan binatang bernama Buraq untuk ditunggangi oleh Rasulullah dalam perjalanan luar biasa yang dinamakan " Isra’ " itu.

Semasa Isra’ ( Perjalanan dari Masjidil-Haram ke Masjidil-Aqsa)

Sepanjang perjalanan (Isra’) itu Rasulullah S.A.W. diiringi (ditemani) oleh malaikat Jibrail dan Israfil. Tiba di tempat-tempat tertentu (tempat-tempat yang mulia dan bersejarah), Rasulullah telah diarah oleh Jibrail supaya berhenti dan bersembahyang sebanyak dua rakaat. Antara tempat-tempat berkenaan ialah:

i. Negeri Thaibah (Madinah), tempat di mana Rasulullah akan melakukan hijrah.
ii. Bukit Tursina, iaitu tempat Nabi Musa A.S. menerima wahyu daripada Allah;
iii.Baitul-Laham (tempat Nabi 'Isa A.S. dilahirkan);

Peristiwa Isra'

1. Orang yang bercucuktanam mengeluarkan hasil yang banyak dan cepat. Gambaran orang yang membelanjakan harta di jalan Allah.

2. Mencium bau yang wangi iaitu bau tukang sikat Firaun yang beriman kepada Allah.

3. Sekumpulan manusia menghempap kepala masing-masing dengan batu berulangkali. Gambaran orang yang berat melakukan solat fardhu.

4. Kumpulan manusia telanjang memakan rumput berduri, buah zakkum yang sangat pahit dan makan bara api Jahannam. Balasan orang yang tidak suka menderma, bersedekah dan tidak mengeluarkan zakat.

5. Orang yang mengguntingkan lidah tidak berhenti-henti. Balasan orang yang bercakap tetapi tidak mengamalkannya.

6. Sekumpulan manusia makan daging busuk sedangkan ada daging baik, balasan orang yang berzina sedangkan dirinya ada isteri yang sah.

7. Orang yang tenggelam timbul dalam lautan darah dan dilemparkan dengan batu. Balasan orang yang makan riba.

8. Kumpulan manusia mencakar-cakar muka dan dada dengan kuku yang tajam. Balasan orang yang suka mengumpat.

9. Orang yang membawa berkas kayu yang banyak tidak terangkat olehnya. Balasan oarang yang menerima amanah tetapi tidak sanggup melaksanakannya.

10. Seekor lembu keluar dari lubang kecil tetapi tidak dapat masuk semula ke dalam lubang tersebut. Gambaran orang yang suka bercakap besar.


Peristiwa Mi'raj

1. Wanita menangis sambil meminta pertolongan tetapi tiada yang sanggup membantu. Gambaran balasan wanita yang berhias bukan kerana suaminya.

2. Wanita tergantung pada rambutnya, otaknya menggelegak dalam periuk. Balasan wanita yang tidak menutup auratnya (rambut)

3. Wanita berkepala seperti babi, badannya seperti kaldai dan menerima berbagai balasan. Wanita yang suka membuat fitnah, bermusuh dengan jiran dan membuat dusta.

4. Wanita yang mukanya hitam dan memamah isi perutnya sendiri. Balasan wanita yang mengoda dan menghairahkan lelaki.

5. Lelaki dan wanita yang ditarik kemaluannya ke depan dan ke belakang serta dilontar mukanya ke api neraka. Kemudian ditarik dan dipukul hingga keluar api dari badannya. Balasan orang yang membesarkan diri dan takabur kepada orang ramai.

6. Lelaki dan wanita dimasukkan besi pembakar daging dari duburnya, keluar hingga ke mulutnya. Balasan orang yang membuat fitnah, mengejek dan mencaci.

7. Wanita tergantung rambutnya di pohon Zakkum, api neraka membakarnya lalu kering kecut dagingnya terbakar. Balasan wanita yang minum ubat untuk membunuh janin.

8. Wanita dibelenggu dengan api neraka, mulutnya terbuka luas, keluar api dari perutnya. Balasan wanita yang menjadi penyanyi tidak sempat bertaubat.

9. Lelaki dan wanita yang masuk api ke dalam perut dari duburnya lalu keluar dari mulut. Balasan orang yang makan harta anak yatim.

10. Lelaki dan wanita kepalanya terbenam dalam api, dituang pula air
panas ke badannya lalu melecur seluruh tubuhnya. Balasan orang yang berusaha ke arah pergaduhan sesama manusia.

Rasulullah S.A.W. terasa dahaga, lalu dibawa Jibrail dua bejana yang berisi arak dan susu. Rasulullah memilih susu lalu diminumnya. Kata Jibrail: Baginda membuat pilhan yang betul. Jika arak itu dipilih, nescaya ramai umat baginda akan menjadi sesat. (Hadis riwayat Muslim)


Peristiwa Semasa Mikraj

Didatangkan Mikraj (tangga) yang indah dari syurga. Rasulullah S.A.W. dan Jibrail naik ke atas tangga pertama lalu terangkat ke pintu langit dunia (pintu Hafzhah).

i.Langit Pertama: Rasulullah S.A.W. dan Jibrail masuk ke langit pertama, lalu berjumpa dengan Nabi Adam A.S. Kemudian dapat melihat orang-orang yang makan riba` dan harta anak yatim dan melihat orang berzina yang rupa dan kelakuan mereka sangat huduh dan buruk. Penzina lelaki bergantung pada susu penzina perempuan.

ii.Langit Ke-2: Nabi S.A.W. dan Jibrail naik tangga langit yang kedua, lalu masuk dan bertemu dengan Nabi 'Isa A.S. dan Nabi Yahya A.S.

iii.Langit Ke-3: Naik langit ketiga. Bertemu dengan Nabi Yusuf A.S.

iv.Langit Ke-4: Naik tangga langit keempat. Bertemu dengan Nabi Idris A.S.

v.Langit Ke-5: Naik tangga langit kelima. Bertemu dengan Nabi Harun A.S. yang dikelilingi oleh kaumnya Bani Israil.

vi.Langit Ke-6: Naik tangga langit keenam. Bertemu dengan Nabi-Nabi. Seterusnya dengan Nabi Musa A.S. Rasulullah mengangkat kepala (disuruh oleh Jibrail) lalu dapat melihat umat baginda sendiri yang ramai, termasuk 70,000 orang yang masuk syurga tanpa hisab.

vii.Langit Ke-7: Naik tangga langit ketujuh dan masuk langit ketujuh lalu bertemu dengan Nabi Ibrahim Khalilullah yang sedang bersandar di Baitul-Ma'mur dihadapi oleh beberapa kaumnya. Kepada Rasulullah S.A.W., Nabi Ibrahim A.S. bersabda, "Engkau akan berjumpa dengan Allah pada malam ini. Umatmu adalah akhir umat dan terlalu dha'if, maka berdoalah untuk umatmu.

viii.Tangga Ke-8: Rasulullah S.A.W. menyaksikan pelbagai keajaiban. Sungai air yang tak berubah, sungai susu, sungai arak dan sungai madu lebah. Buah, daun-daun, batang dan dahannya berubah-ubah warna dan bertukar menjadi permata-permata yang indah. Unggas-unggas emas berterbangan. Semua keindahan itu tak terperi oleh manusia. Baginda Rasulullah S.A.W. dapat menyaksikan pula sungai Al-Kautsar yang terus masuk ke syurga. Seterusnya baginda masuk ke syurga dan melihat neraka berserta dengan Malik penunggunya.

ix.Tangga Ke-9: Di sini berbetulan dengan pucuk pokok Sidratul-Muntaha. Rasulullah S.A.W. masuk di dalam nur dan naik ke Mustawa dan Sharirul-Aqlam. Lalu dapat melihat seorang lelaki yang ghaib di dalam nur 'Arasy, iaitu lelaki di dunia yang lidahnya sering basah berzikir, hatinya tertumpu penuh kepada masjid dan tidak memaki ibu bapanya.

x.Tangga Ke-10: Baginda Rasulullah sampai di Hadhratul-Qudus dan Hadhrat Rabbul-Arbab lalu dapat menyaksikan Allah S.W.T. dengan mata kepalanya, lantas sujud. Kemudian berlakulah dialog antara Allah dan Muhammad, Rasul-Nya:

Aku berikanmu ayat-ayat di akhir surah alBaqarah sebagai suatu perbendaharaan di bawah 'Arasy. Aku berikan habuan daripada kelebihan Islam, hijrah, sedekah dan amar makruf dan nahi munkar. Aku kurniakanmu panji-panji Liwa-ul-hamd, maka Adam dan semua yang lainnya di bawah panji-panjimu. Dan Aku fardhukan atasmu dan umatmu lima puluh (waktu) sembahyang.

Selesai munajat, Rasulullah S.A.W. di bawa menemui Nabi Ibrahim A.S. kemudian Nabi Musa A.S. yang kemudiannya menyuruh Rasulullah S.A.W. merayu kepada Allah S.W.T agar diberi keringanan, mengurangkan jumlah waktu sembahyang itu. Selepas sembilan kali merayu, (setiap kali dikurangkan lima waktu), akhirnya Allah perkenan memfardhukan sembahyang lima waktu sehari semalam dengan mengekalkan nilainya sebanyak 50 waktu juga.


Mafhum Firman Allah S.W.T. : "Maha Suci Allah yang telah memperjalankan hamba-Nya pada suatu malam dari Al-Masjidil Haram ke Al-Masjidil Aqsa yang telah kami berkati sekelilingnya agar Kami perlihatkan kepadanya sebahagian dari tanda-tanda kebesaran Kami. Sesungguhnya Dia Maha Mendengar lagi Maha Melihat." (Surah Al-Israa': Ayat 1).

Ulama’ sirah bersepakat bahawa mu’jizat Isra’ & Mi’raj berlaku selepas dakwah Nabi Muhammad SAW di Thaif, dan selepas dihalau oleh penduduknya dengan dahsyat sehingga Nabi SAW menganggap hari tersebut lebih teruk dari kesusahan Perang Uhud dengan apa yang berlaku pada hari itu.

Hal ini jelas seperti yang diriwayatkan dalam kitab Sohih Bukhori bahawa sesungguhnya Nabi SAW pernah ditanya oleh Saidatina Aisyah RA :

“Wahai Rasulullah! Adakah hari yang lebih dahsyat bagimu dari hari Uhud?” Baginda SAW menjawab dengan bersabda: “Sungguh aku telah menerima daripada kaummu apa yang aku terima. Dan perkara paling teruk yang aku terima daripada mereka ialah pada hari Al-Aqabah, ketika aku bertemu dengan anak “Abdu Yalil Bin Abdu Kalal” tetapi dia tidak memenuhi harapanku, maka aku berlalu dengan kesedihan yang jelas diwajahku sehingga aku tidak sedar melainkan ketika aku berada di “Qarnussa’alib”, aku mengangkat kepalaku, tiba-tiba terdapat awan yang melindungiku, aku memerhatikannya, tiba-tiba terdapat Jibril di situ maka dia memanggilku seraya berkata: Sesungguhnya Allah mendengari kata-kata kaummu kepadamu, dan apa yang mereka jawab, dan sesungguhnya telah diutuskan kepadamu malaikat yang menjaga gunung-ganang supaya engkau memerintahkannya dengan apa sahaja yang engkau kehendaki terhadap mereka. Maka malaikat yang menjaga gunung memanggilku, lalu memberi salam kepadaku seraya berkata: Wahai Muhammad! Apakah perkara yang engkau inginkan? Kalau engkau mahu, akan aku hempapkan ke atas mereka kedua-dua bukit tersebut… maka Nabi SAW bersabda: Bahkan aku berharap agar Allah mengeluarkan dari sulbi-sulbi mereka orang yang hanya menyembahNya dan tidak mensyirikkanNya dengan sesuatu pun”.

Sesungguhnya Nabi SAW telah berhina diri di hadapan Allah selepas baginda keluar dari Thaif, dan mengadu kepada Allah tentang kelemahannya dan akan halnya yang kehilangan pembantu dan penolong, maka Allah mengurniakan kepadanya kecerdikan mentadbir untuk memasuki Makkah dengan selamat. Kemudian Allah memuliakan baginda dan memberi kerehatan jiwa dan ketenangan dengan bertemu Allah SWT ketika malam Isra’ dan Mi’raj. Sesungguhnya keteguhan baginda SAW menghadapi peristiwa-peristiwa yang berlaku di Makkah dari usaha-usaha untuk mengepung dakwah pada permulaannya dan berdirinya Quraisy sebagai batu penghalang telah menyebabkan baginda terdedah kepada kebencian, tuduhan dan ancaman yang hebat. Dan menyebabkan orang-orang beriman ditimpa sedahsyat-dahsyat ujian, sehingga mereka tidak pernah merasakan kerehatan sejak mereka beriman dengan baginda Ar-Rasul SAW. Firman Allah SWT telah menjelaskan kepada kita bahawa hikmah daripada peristiwa Isra’ itu ialah Allah SWT ingin menunjukkan kepada hambanya (Nabi Muhammad SAW) sebahagian daripada tanda-tanda kebesarannya, Allah berfirman :

“سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَى بِعَبْدِهِ لَيْلاً مِّنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الأقْصَى الَّذِي بَارَكْنَا حَوْلَهُ لِنُرِيَهُ مِنْ آيَاتِنَا إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ“

Yang bermaksud: Maha suci Allah yang memperjalankan hambanya pada waktu malam daripada Masjidil Haram ke Masjidil Aqsa yang kami berkati sekelilingnya supaya kami menunujukkan kepadanya di antara tanda-tanda kebesaran kami, sesungguhnya Allah Maha Mendengar lagi Maha Melihat. (Surah Al Isra’ : 1)

Di antara pengajaran Isra’&Mi’raj

Isra’&Mi’raj merupakan ujian bagi orang-orang islam dan bertujuan membersihkan saf mereka, kerana ketika diberitakan kepada kaum Quraisy tentang Isra’ dan Mi’raj maka sebahagian daripada orang-orang Islam teruji iman mereka malah ada di kalangan mereka yang murtad. Imam Ibnu Kathir meriwayatkan dari Qatadah bahawa : “ Nabi SAW pergi ke Makkah dan memberitahu orang-orang Quraisy tentang perkara tersebut (Isra’ Mi’raj), maka ramai manusia yang mendustakan baginda SAW, dan sebahagian lagi murtad, sedangkan Abu Bakar As Siddiq RA segera membenarkan baginda SAW, dan beliau bertanya kepada baginda SAW tentang sifat Baitul Maqdis, seraya berkata, “sesungguhnya aku membenarkannya tentang berita langit pada waktu pagi dan petang, maka tidakkah patut aku membenarkannya tentang pengkhabaran Baitul Maqdis? ” Maka sejak peristiwa tersebut beliau digelar sebagai sebagai As-Siddiq. Demikianlah Isra’dan Mi’raj sebagai satu peristiwa yang penuh dengan keindahan dan mukjizat, ia adalah antara tanda-tanda kekuasaan Allah SWT yang sudah tentu tidak mampu dikalahkan oleh sesiapa pun sama ada di bumi mahupun di langit, dan di antara pengajaran Isra’dan Mi’raj ialah :

1) Menguji kebenaran iman orang-orang yang beriman.

2) Membersihkan saf mereka daripada orang-orang yang lemah iman dan tidak yakin dengan kebenaran Nabi SAW .

3) Menguji keyakinan dan keteguhan iman di dalam jiwa mereka, kerana peristiwa tersebut di luar jangkauan akal manusia, ia memerlukan kepada mu’min yang benar dalam imannya, tidak ada sesuatu pun yang mampu menggoyangkan keyakinannya walau sebesar dan sedahsyat mana pun perkara itu.

Isra’ dan Mi’raj berlaku sebelum peristiwa hijrah ke Madinah dan sebelum peninggalan rumah-rumah dan tanah air, supaya ia menjadi ujian dan latihan bagi orang-orang mu’min untuk mentaati Allah Azza Wajalla, kerana hijrah adalah satu peringkat yang baru, yang mana seluruhnya adalah jihad dan pengorbanan di jalan Allah sebagaimana firman Allah SWT yang bermaksud :

“ Sesungguhnya orang-orang yang mukmin (yang sebenar) ialah mereka yang beriman dengan Allah SWT dan RasulNya kemudian mereka tidak ragu dan berjihad dengan harta dan jiwa mereka di jalan Allah, mereka itulah orang-orang yang benar.” (Al Hujurat : 15)

Kewajipan berjihad di jalan Allah

Isra’ dan Mi’raj adalah pengumuman kepada seluruh dunia bahawa Rasulullah SAW merupakan Nabi kepada dua kiblat (Masjidil Haram & Masjidil Aqsa) dan Imam kepada timur dan barat serta pewaris bagi para nabi sebelumnya dan contoh tauladan kepada generasi selepasnya.

” تَبَارَكَ الَّذِي نَزَّلَ الْفُرْقَانَ عَلَى عَبْدِهِ لِيَكُونَ لِلْعَالَمِينَ نَذِيرًا “
Yang bermaksud: “Maha suci Allah yang telah menurunkan Al-Quran kepada hambanya agar dia menjadi pemberi peringatan kepada seluruh alam ” (Al Furqan : 1).

Ketahuilah bahawa menjadi satu perkara yang besar, pelik dan bahaya untuk kita bercakap atau menulis tentang peristiwa Isra’ dan Mi’raj, sedangkan bumi Isra’dan Mi’raj, laluan penghulu segala makhluk SAW dan tempat baginda mengimami para Anbiya’ berada di bawah tangan orang-orang yahudi, mereka bebas melakukan apa sahaja terhadap penduduk-penduduknya, menumpahkan darah-darah mereka dan memusnahkan kehidupan mereka, dan para ibubapa menyaksikan detik berpisah dengan anak-anak mereka, para syuhada’ yang mulia, dan rumah-rumah menangis ketika melihat perarakan mengiringi para syuhada’ menuju ke tempat tinggalnya yang terakhir di dunia ini. Ironiknya, dunia Islam seluruhnya seolah-olah terbius, tiada pembelaan yang sewajarnya dilakukan seolah-olah isu Masjidil Aqsa ini langsung tiada kaitan dengan dunia Islam.

Sedarlah bahawa menjadi sesuatu yang sangat bahaya apabila sensitiviti terhadap islam itu telah mati, nyenyak dalam tidurnya.. Ketahuilah, bahawa menjadi sesuatu yang sangat genting apabila umat Islam sibuk dengan perkara-perkara remeh, salah faham dan saling berselisisih pendapat dalam menentukan halatuju mereka yang akhirnya memalingkan mereka daripada jalan yang benar dan misi yang agung. Sesungguhnya risalah Islam yang mulia dan jihad Nabi SAW bersama para sahabatlah yang memberikan kehidupan ini erti yang sebenar, dan tidak sepatutnya bagi pendukung-pendukung agama yang agung ini untuk redha dengan kehinaan dan kelemahan, sedangkan perlembagaannya yang kekal (Al-Quran) telah menetapkan:

“Dan kehebatan itu hanya bagi Allah, Rasulnya,dan orang-orang yang beriman”. (Al Munafiqun: 8 )

Dan Rasulullah SAW bersabda :

“Sesiapa yang memberikan kehinaan pada dirinya tanpa dipaksa maka dia bukanlah dari kalanganku”.

Sesungguhnya satu-satunya jalan untuk mendapatkan semula Masjidil Aqsa telah jelas, lebih jelas dari cahaya matahari, iaitulah Jihad di jalan Allah dan syahid demi menyelamatkan umat ini. Allah SWT berfirman yang maksudnya,

“Diizinkan bagi orang-orang yang diperangi (untuk berperang) kerana mereka dizalimi dan Allah Maha berkuasa membantu mereka” (Al Haj : 39).

Dan orang-orang yang berjihad di jalan Allah demi membantu orang-orang yang dizalimi, dan demi membalas kejahatan, permusuhan, penjajahan, dan kerosakan mereka sahajalah yang akan dikurniakan kehidupan yang sebenar. Adapun mereka yang menghina orang-orang yang meminta pertolongan mereka ketika susah dan bencana, dan tidak menyahut seruan orang yang dizalimi maka merekalah orang-orang yang keluar dari dunia dalam keadaan tidak dimaafkan bagi mereka dan tidak akan dikasihani oleh seorang pun. Renungilah maksud firman Allah SWT:

“Maka langit dan bumi tidak menangisi pemergian mereka dan mereka tidak diberikan penangguhan waktu ” ( Ad Dukhon : 29 )

Hari ini kita menyambut Isra’dan Mi’raj dengan kita meyakini keagungannya. Justeru itu keyakinan ini hendaklah diikuti aqidah yang teguh dan keikhlasan hati dalam melaksanakan ajaran kebenaran (Islam) ini dari sudut ibadat, muamalat, dan akhlak kerana sesungguhnya jika benarlah amalan dan keikhlasan yang berada di dalam diri kita nescaya kita akan mampu - dengan izin Allah - untuk berjaya didalam segala aspek kehidupan, dan berjaya menutup segala pintu-pintu putus asa, kegagalan dan kelemahan.

Sesungguhnya tanggungjawab umat – pemerintah dan rakyat – pada saat ini adalah terlalu besar, dan pada hari ini Baitul Maqdis – pusat dunia Islam – dan sekelilingnya meraung sebagai orang-orang yang dizalimi dan dihina dengan penindasan mereka yang paling memusuhi orang-orang yang beriman… keadaan Masjidil Aqsa hendaklah menjadi agenda utama umat Islam hari ini, dan juga bagaimana cara untuk mengembalikannya semula ke tangan umat Islam. Kita perlu menggunakan semua wasilah-wasilah yang dibenarkan oleh syara’ untuk merealisasikan tujuan ini. Inilah perkara yang wajib dilakukan dan misi yang agung. Inilah peristiwa yang mulia di antara peristiwa-peristiwa dan salah satu tanda yang agung di antara tanda-tanda kebesaran Allah SWT

“Sesungguhnya pada perkara tersebut terdapat peringatan bagi mereka yang mempunyai hati atau orang yang menggunakan pendengaran sedang dia menyaksikannya, ” (Qaf : 37).

Gerhana Bulan dan Matahari


Gerhana terbahagi kepada dua iaitu gerhana bulan dan gerhana matahari. Gerhana ini merupakan tanda kekuasaan Allah S.W.T. dan bukan disebabkan oleh apa-apa munasabah. Telah berlaku pada Zaman Rasulullah s.a.w orang menyangkakan gerhana bulan atau matahari ini berlaku disebabkan suatu peristiwa atau kejadian. Sebagaimana yang dikisahkan pada zaman Rasulullah S.A.W anak baginda yang bernama Ibrahim telah meninggal dunia, kebetulan ketika itu berlakunya gerhana matahari, maka orang-orang ketika itu menyangka berlakunya gerhana matahari ini disebabkan kematian Ibrahim. Maka nabi telah bersabda menafikan sangkaan orang-orang kafir dengan sabdanya :


إن الشمس والقمر آيتان من آيات الله لا ينكسفان لموت أحد ولا لحياته فإذا رأيتموهما فادعوا الله وصلوا حتى ينكشف ما بكم. (رواه البخاري ومسلم)

Maksudnya : “Sesungguhnya matahari dan bulan keduanya menjadi bukti adanya Tuhan dan kekuasaan-Nya. Keduanya gerhana bukan kerana matinya seseorang dan tidak pula kerana hidupnya seseorang, maka apabila kamu mengetahui keduanya gerhana, hendaklah kamu berdoa kepada Allah, dan solat sehingga habis gerhana itu.”

Solat Gerhana disebut di dalam bahasa arab dengan khusuf (الخُسُوفِ ) bagi bulan dan kusuf (الكُسُوفِ ) bagi matahari, iaitu hilangnya cahaya bulan atau matahari.

Ia bukanlah berlaku kerana kemurkaan Allah swt, tetapi merupakan petanda kepada kebesaran kekuasaan Allah swt. Ia juga berupaya menjadi peringatan kepada manusia tentang azab dan nikmat yang dijanjikan Allah swt pada hambanya kerana fenomena gerhana ini sangat besar ertinya samada dari penghayatan iman dan sains. Ia bukan fenomena baru yang hanya berlaku pada akhir zaman ini tapi telah berlaku sejak alam ini dijadikan dan juga pada zaman Nabi saw yang dikenali sebagai sebaik-baik kurun.

Dalilnya :Diriwayatkan oleh al-Bukhari dan Muslim dari Aisyah r.a. bahawa Nabi SAW bersabda:

إِنَّ الشَّمْسَ وَالقَمَر َ آيَتَانِ مِنْ ايَاتِ اللهِ لاَيَخْسِفَان ِ لِمَوت ِ أَحَدٍ وَلاَ لِحَيَاتِهِ، فَإِذَا رَأَيْتُمْ

ذلِكَ فَادْعُوا اللهَ وَكَبِّرُوا وَتَصَدَّقُوا وَصَلُّوا

Maksud: “Sesungguhnya matahari dan bulan adalah dua macam tanda dari

tanda-tanda kekuasaan Allah. Terjadinya gerhana matahari atau bulan itu

bukanlah kerana kematian seseorang atau kehidupannya. Maka jikalau

kamu melihatnya, berdoalah kepada Allah, bertakbirlah, bersedekahlah

serta bersembahyanglah”


Dalilnya :

عن ابن مسعود الانصارقال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : (إن الشمس والقمر آيتان من آيات الله. يخوف بهما عباده. وَاِنَّهُمَا لا ينكسفان لموتِ أحد مِنَ النَّاسِ. فإذا رأيتم منها شيئا. فصلوا وادعوا الله يكشف ما بكم.



Maksud: Dari Abu Mas’ud Al Ansari beliau berkata: Rasulullah SAW

bersabda: “Sesungguhnya matahari dan rembulan (bulan) adalah dua di

antara tanda-tanda kebesaran Allah. Keduanya (kalau sedang gerhana) oleh

Allah digunakan untuk menakuti para hambaNya. Dan keduanya tidaklah

gerhana lantaran kematian seseorang di antara manusia. Kerana itu,

apabila kalian melihatnya, maka lakukanlah solat dan berdoalah kepada

Allah sampai hal yang menakutkan itu hilang”


Solat Khusuf/Kusuf adalah sunat Muakkad sama ada bagi orang yang bermukim atau bermusafir, merdeka atau hamba, lelaki atau perempuan dan sama ada ditunaikan secara berjamaah atau bersendirian

i. Bagi solat Gerhana Matahari waktunya bermula apabila ternyata berlaku gerhana dan berakhir dengan hilangnya gerhana itu, dan sehingga jatuh matahari dan gerhana tersebut. Sekiranya gerhana berlaku ketika atau selepas terbenam matahari, maka tidak ada solat gerhana.

ii. Bagi Solat Gerhana Bulan waktunya bermula apabila ternyata berlakunya gerhana bulan dan berakhir dengan hilang gerhana dan naik matahari. Tidak dikira dengan naik fajar atau jatuhnya pada malam dengan gerhananya. Sekiranya berlaku gerhana bulan ketika terbenamnya, dan sebelum terbit fajar maka dibolehkan solat. Tetapi jika terbenamnya bulan sesudah terbit fajar, maka terdapat dua pendapat iaitu :

i. Qaul Qadim : Tidak ada solat gerhana kerana kekuasaan bulan telah hilang bila terbit fajar (subuh ).

ii. Qaul Jadid : Ada solat gerhana kerana kekuasaan bulan masih ada sehinggalah terbit matahari ( syuruk ).

* Di dalam mazhab Syafie dibolehkan bersolat walaupun ketika berlaku gerhana tersebut adalah waktu tahrim.

Boleh dilakukan di mana-mana samada di rumah, musolla, surau atau masjid. Walau bagaimanapun yang afdhal ialah masjid yang didirikan Jumaat.

i. Lafaz Niat Solat Sunat Gerhana Matahari :

أُصَلِّى سُنَّةَ الكُسُوفِ رَكْعَتَينِ للهِ تَعَالَى

Ertinya : “ Sahaja aku solat sunat gerhana matahari dua rakaat kerana Allah Taala.”


ii. Lafaz Niat Solat Sunat Gerhana Bulan


أُصَلِّى سُنَّةَ الخُسُوفِ رَكْعَتَينِ للهِ تَعَالَى

Ertinya : “ Sahaja aku solat sunat gerhana bulan dua rakaat kerana Allah Taala.”

i. Solat gerhana dilakukan sekurang-kurangnya 2 rakaat seperti solat sunat biasa. Ia adalah yang sekurang-kurangnya. Yang akmalnya dilakukan dengan dua kali ruku’ dan 2 kali qiyam, pada tiap-tiap satu rakaat dengan tidak dipanjangkan bacaan pada kedua-dua rakaat.

ii. Yang terlebih akmal ialah dengan 2 rakaat, dengan 2 ruku dan qiyam bagi tiap-tiap satu rakaat dengan dipanjangkan bacaan pada kedua-dua rakaat.

Kaifiatnya adalah seperti berikut:

Berdasarkan hadis :

عن عائشة نحو حديث ابن عباس وقالت: أَنَّ رسول الله صلى الله عليه وسلم يوم خَسَفَتِ الشَّمْسُ قَامَ فَكَبَّرَ وَقَرَأَ قِرَاءَةً طَوِيلَةً ثُمَّ رَكَعَ رُكُوعًا طَوِيلاً ثُمَّ رَفُعَ رَأْسُهُُ فَقَالَ سَمِعَ اللهُ لِمَنْ حَمِدَهُ وَقَاَم كَمَا هُوَ نَقَرَ قِرَاءَةً طَوِيلَةً وَهِىَ أَدْنى مِنَ القِرَاءَةِ الأُولَى ثُمَّ رَكَعَ رُكُوعًا طَوِيلاً وَهِىَ أَدْنَى مِنَ الرَّكْعَةِ الأُولَى ثُمَّ سَجَدَ سُجُودًا طَوِيلاً ثُمَّ فَعَلَ ِفي الرَّكْعَةِ الآخَِرةِ مِثْلَ ذلِكَ ثُمَّ سَلَّمَ وَقَدْ تَجَلَّتِ الشَّمْسُ فَخَطَبَ النَّاسِ فَقَالَ ِ في كُسُوفِ الشَّمْسِ وَالقَمَرِ إِنَّهُمَا آيَتَانِ مِنْ آياَتِ اللهِ َلا يَخْسِفَانِ لِمَوْتِ أَحَدٍ وََلا لحَِيَاتِهَ فَإِذَا رَأَيْتُمُوهُمَا فَافْزَعُوا إِلَى الصَّلاَةِ.

Maksud: Dari Aisyah r.a. berkata: “Sesungguhnya Rasulullah SAW berdiri (di masjid) pada hari terjadi gerhana matahari, lalu baginda mengadakan solat gerhana dan membaca bacaan yang panjang (seukur seratus ayat surah al-Baqarah), kemudian beliau mengangkat kepala dan mengucapkan Sami’ Allahhu Liman Hamidah, dan beliau berdiri lalu membaca bacaan yang panjang, sedang bacaan

(dalam berdiri yang kedua) ini sedikit berkurang daripada bacaan yang pertama, kemudian beliau ruku’ dengan ruku’ yang panjang, sedang ruku’ ini berkurang dari ruku’ pertama, kemudian beliau sujud dengan sujud yang panjang (bertasbih seukur bacaan seratus ayat), kemudian beliau bertindak sepadan demikian (rakaat pertama) itu pada rakaat yang akhir (kedua), Selanjutnya beliau mengakhiri solatnya dengan salam, sedang gerhana matahari telah berakhir. Lalu baginda berkhutbah kepada manusia: “Pada gerhana matahari dan bulan, sesungguhnya keduanya adalah dua tanda (kebesaran) di antara tanda-tanda kebesaran Allah. Keduanya tidaklah terjadi gerhana kerana kematian seseorang pula tidaklah kerana kehidupan seseorang. Maka apabila kalian melihat keduanya (gerhana)maka bersyukurlah kepada solat gerhana”
(Riwayat Bukhari 4-hlm: 358)

عَنْ عَبْدِ اللهِ بْنِ عَمْرو بنِ العَاصِ أَنَّهُ قَالَ: لَمَّا انْكَسَفَتِ الشَّمْسُ عَلَى عَهْدِ رَسُولِ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيهِ وَسَلَّمَ نُودِىَ بِ ( الصَّلاَةُ جَامِعَةً ) فَرَكـَعَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيهِ وَسَلَّمَ رَكْعَتَينِ فِى سَجْدَةٍ. ثُمَّ قَامَ فَرَكـَعَ رَكْعَتَينِ فِى سَجْدَةٍ. ثُمَّ جُلِّىَ عَنِ الشَّمْسِ. فَقَالَتْ عَائشَةُ: مَا رَكَعْتُ رُكُوعًا قَطَُّ. وَلاَ سَجَدتُ سُجُودًا قَطَُّ. كَانَ اَطْوَلَ مِنْهُ.


Maksud: Dari Abdullah bin Amr bin Al-Ash, beliau berkata: “Tatkala

matahari gerhana pada masa Rasulullah SAW, maka diserukan : ‘as

solatu jami`ah’. Lalu Rasulullah SAW melakukan dua kali ruku’ dalam

satu rakaat. Kemudian berdiri lagi dan melakukan dua kali ruku’ dalam

satu rakaat. Kemudian matahari kembali muncul. Aisyah berkata: “Aku

sama sekali tidak pernah melakukan ruku’ ataupun sujud yang lebih

lama daripada itu” (Sahih Muslim 2-hlm: 81)


Secara ringkasnya seperti berikut :

1. Takbiratul Ihram.

2. Membaca doa iftitah.

3. Membaca Ta`awudz. ( تعاوز )

4. Membaca surah al-Fatihah.

5. Membaca mana-mana surah, yang terlebih afdhal surah al-Baqarah.

6. Ruku’ dan membaca tasbih kira-kira membaca 100 ayat.

7. Iktidal serta membaca surah al-Fatihah dan membaca surah ali-Imran atau mana-mana surah.

8. Ruku dangan membaca tasbih kira-kira membaca 90 ayat.

9. Iktidal.

10. Sujud dan membaca tasbih.

11. Duduk antara 2 sujud.

12. Sujud kembali.

13. Berdiri ke rakaat kedua.

b. Rakaat kedua.

1. Membaca surah al-Fatihah.

2. Membaca surah al-Nisa’ atau mana-mana surah.

3. Ruku’ dan membaca tasbih kira-kira membaca 70 ayat semasa ruku’.

4. Iktidal serta membaca surah al-Fatihah dan membaca surah

al-Maidah atau mana-mana surah.

5. Ruku dangan membaca tasbih kira-kira membaca 50 ayat.

6. Iktidal.

7. Sujud dan membaca tasbih.

8. Duduk antara 2 sujud.

9. Sujud kembali.

10. Membaca tasyahud akhir.

11. Memberi salam.


* Tidak perlu iqamah tapi cukup sekadar ucapan : ( الصِّلاَةُ جَامِعَةً )

* Sunat menyaringkan suara pada bacaan Fatihah dan surah ketika solat sunat gerhana bulan dan perlahan ketika solat sunat gerhana matahari.

* Disunatkan mandi untuk solat gerhana, seperti hendak solat Jumaat.


Khutbah Solat Gerhana :Dalil dari Aisyah r.a. berkata :

ثم سلم وقد تجلت الشمس فخطب الناس فقال في كسوف الشمس والقمر إنهما آيتان

من آيات الله لا يخسفان لموت أحد ولا لحياته فإذا رأيتموهما فافزعوا إلى الصلاة.

Ertinya : Selanjutnya beliau mengakhiri solatnya dengan salam, sedang gerhana matahari telah berakhir. Lalu baginda berkhutbah kepada manusia: “Pada gerhana matahari dan bulan, sesungguhnya keduanya adalah dua tanda (kebesaran) di antara tanda-tanda kebesaran Allah. Keduanya tidaklah terjadi gerhana kerana kematian seseorang pula tidaklah kerana kehidupan seseorang. Maka apabila kalian melihat keduanya (gerhana) maka bertandanglah kepada solat gerhana” (Riwayat Bukhari 4-hlm: 358)

i. Sunat membaca khutbah selepas solat sunat, walaupun gerhana sudah hilang.

ii. Khutbahnya seperti khutbah hari raya tetapi tidak sunat bertakbir.

iii. Isi khutbah hendaklah menyuruh para jemaah bertaubat, bersedekah, memerdekakan hamba, berpuasa, mengingati manusia supaya tidak lalai, jangan leka dengan dunia dan sebagainya.

iv. Jika solat itu hanya terdiri dari wanita semata-mata, maka tidak perlu khutbah. ( Khutbah adalah seperti dilampirkan )

Secara umumnya bila pertembungan ini berlaku maka kaedahnya didahulukan yang paling ringan. Sekiranya sama nilainya, maka didahulukan yang paling kuat.

Contoh :

i. Jika pertembungan berlaku di antara solat gerhana dengan solat jenazah

maka didahulukan solat jenazah.

ii. Jika pertembungan berlaku di antara solat gerhana dengan solat fardhu di awal waktu maka didahulukan solat gerhana kerana dibimbangi matahari atau bulan kembali cerah. Tetapi jika berlaku pertembungan itu diakhir waktu solat fardhu maka didahulukan solat fardhu.

iii. Jika pertembungan berlaku di antara solat gerhana dengan witir didahulukan solat gerhana.

Rujukan.

Matla’ Badrain.

Abu Ishaq Bin Ali Bin Yusuf al-Fairuzabadi, Al-Muhazzab, Juz 1, terj : Ali Achmad, Muhammad Yasin, Abdullah & Huda, Perniagaan Jahabersa. Perniagaan Jahabersa.

Ust Hj. Fadzil Hj. Ahmad. Hidup Ibadat , Pusat Pemasaran Motivasi, K.L

Dr. Abdul Karim Zaidan, Ensiklopedia Hukum wanita dan keluarga, Kajian mendalam masalah wanita & keluarga dalam perspektif syariat Islam. Pustaka Dini.