Wednesday, February 10, 2010

Bapa Kehakiman: Prof Emeritus Tan Sri Ahmad Ibrahim (Siri 2)

Kejayaan Tan Sri Ahmad Ibrahim Sebagai Seorang Pelajar dan Ahli Akademik

Allahyarham menerima pendidikan awal di Sekolah Victoria Bridge, Singapura dan menyambung pendidikan menengahnya di Raffles Institution, Singapura. Beliau menerima anugerah “Queen’s Scholarship” yang membolehkannya menyambung pelajaran di England. Beliau diterima untukbelajar di St. John’s College, Cambridge dan di Middle Temple, London. Semasa belajar di kedua-dua buah institusi pengajian tinggi ini beliau telah menerima pelbagai anugerah kerana kecemerlangannya dalam akademik. Antaranya seperti:

  • B.A. (London) 1935, Queen’s Scholar, 1935
  • B.A. (Cantab) 1939, 1st Class Economics Tripos I and 1st Class Law Tripos II, University of Cambridge
  • Exhibitioner and Scholar of St. John’s College, Cambridge
  • George Long Prize for Roman Law and McMahon Law Student, St. John’s College, Cambrige
  • Certificate of Honour, Bar Final Examination, Middle Temple, London 1941
  • M.A. (Cantab) 1962, Cambridge

Tan Sri Ahmad Ibrahim turut menerima anugerah Ijazah Kehormat Doktor Undang-undang (LL.D) daripada University of Singapore pada Jun 1965.

Oleh kerana kehebatan beliau dalam bidang undang-undang, ramai para sarjana undang-undang telah memberi gelaran “The Walking Encyclopedia” kepada beliau. Gelaran ini dengan sendirinya dapat menceritakan betapa hebatnya penguasaan ilmu di dada Tan Sri Ahmad Ibrahim dan betapa hormatnya komuniti pengamal undang-undang terhadap beliau sehingga beliau dianggap sebagai pakar rujuk mereka.



Tan Sri Ahmad Ibrahim dan Peristiwa Natrah

Natrah Bersembunyi Di Belakang Che Aminah, Enggan Dimurtadkan

Natrah Bersembunyi Di Belakang Che Aminah, Enggan Dimurtadkan

Mungkin ramai yang tidak mengetahui bahawa Tan Sri Ahmad Ibrahim merupakan orang yang terlibat secara langsung di dalam peristiwa Natrah yang berlaku pada Disember 1950. Beliau adalah peguam yang mewakili Che Aminah iaitu ibu angkat Natrah. Walaupun Tan Sri Ahmad Ibrahim dan Sardon Jubir (Allahyarham Tun) sebagai barisan peguam Che Aminah dan Mansor Adabi telah berjaya dalam perbicaraan pertama, namun dalam perbicaraan kedua pada 20 Disember 2009, hakim memutuskan bahawa Natrah (Maria Hertogh) telah diserahkan kembali kepada kedua ibu bapa kandungnya di Belanda.

Natrah dan Mansor Adabi

Natrah dan Mansor Adabi

Keputusan hakim British ini telah menimbulkan kemarahan umat Islam di Singapura dan Tanah Melayu. Mereka bangkit menentang keputusan tersebut dengan berarak di jalan-jalan raya. Rusuhan yang terjadi kerana ingin mempertahankan aqidah seorang gadis Muslim ini telah mengakibatkan seramai 18 orang syahid (InsyaAllah) sementara 173 orang yang lain cedera. Para pemimpin yang membangkitkan semangat jihad umat Islam seperti Karim Ghani dan Dr. Burhanuddin al-Helmy yang merupakan presiden PAS telah ditangkap di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA). A.M.Majid yang telah mengeluarkan belanja untuk membiayai perbicaraan bagi mempertahankan aqidah Natrah menjadi amat kecewa. Keputusan hakim yang mengadili perbicaraan Natrah jelas merupakan campurtangan mahkamah penjajah terhadap hal ehwal umat Islam. Perkahwinan Natrah dengan Mansor Adabi dianggap tidak sah kerana pada masa itu Natrah hanya berusia 13 tahun sedangkan mengikut undang-undang British dan Belanda, perempuan hanya dibenarkan berkahwin pada usia 18 tahun. Akibatnya Natrah diperintahkan diceraikan daripada suaminya dan dibawa balik ke Belanda oleh ibu bapanya.

Rusuhan Bagi Mempertahan Aqidah Seorang Wanita Islam

Rusuhan Bagi Mempertahan Aqidah Seorang Wanita Islam

Orang yang paling kecewa dan paling terpukul dengan keputusan ini tentunya peguam Ahmad Ibrahim. Pukulan yang amat berat dan kekecewaan yang besar ini menjadi suatu pendorong bagi beliau untuk berjuang sehingga ke akhir hayatnya bagi memartabatkan sistem perundangan syariah dan mahkamah syariah. Bagi beliau undang-undang Islam merupakan undang-undang yang paling baik kerana ia diturunkan oleh Allah yang bersifat Maha Mengetahui, Maha Adil. Hasil kesungguhan beliau itulah maka perkara 121(1A) telah digubal dan menjadi benteng dan perisai yang ampuh terhadap tangan-tangan jahat yang cuba meminta campurtangan mahkamah sivil terhadap keputusan-keputusan yang telah diputuskan oleh Mahkamah Syariah seperti peristiwa Natrah. (sila lihat surat menteri-menteri bukan Islam kepada Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi semasa beliau menjadi Perdana Menteri. Surat berkenaan jelas meminta Perkara 121(1A) ini dikaji). Pertubuhan seperti Sisters In Islam (SIS), yang sebenarnya Sisters In Satan, juga jelas berjuang bersungguh-sungguh agar undang-undang syariah dihapuskan (semoga mereka mendapat hidayah daripada Allah).

Semoga Allah melimpahkan rahmatnya terhadap roh Allahyarham Prof. Emeritus Tan Sri Ahmad Ibrahim dan menempatkan beliau dikalangan hamba-hambanya yang soleh. Jasa-jasa beliau dan sifatnya yang menggunakan ilmu untuk kebaikan umat Islam tidak dapat dibalas oleh manusia, hanya Allah yang dapat membalasnya. ALFATIHAH!

Wassalam.


4 comments:

  1. Sahabat Buraidah r.a. berkata bahwa Rasulullah s.a.w. telah bersabda:

    ” Hakim ada tiga macam. Dua masuk neraka dan yang satu masuk syurga. Hakim yang masuk surga adalah hakim yang mengetahui hukum (peraturan) yang haq (benar) kemudian memberi keputusan dengan hukum tersebut. Sedangkan hakim yang masuk neraka adalah : 1) Hakim yang mengetahui hukum yang benar tetapi curang dalam membuat keputusan
    2) Hakim yang tidak mengetahui hukum yang benar, kemudian membuat keputusan dengan kebodohannya.”
    ( Hadis Riwayat Abu Dawud dan Tirmidzi).


    Mahkamah seperti akui rampasan kuasa di Perak – Nik Aziz

    KOTA BHARU, 9 Feb: “Itu keputusan mahkamah seperti mengakui rampasan kuasa yang berlaku di Perak dan bukannya melalui pilihan raya,” kata Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.

    Oleh itu, beliau meminta rakyat di seluruh negara khususnya Perak memprotes sekurang-kurangnya dengan cara benci.

    “Allah Taala menterjemahkan rasa benci-Nya terhadap manusia yang kufur serta fasik dan derhaka.

    “Apa yang berlaku di Perak adalah kerja fasik kerana mereka menang tidak melalui pilihan raya dan pihak yang menang itu pula melompat keluar dari kerajaan yang dipilih rakyat,” katanya ketika ditemui di sini.

    Beliau diminta mengulas keputusan Mahkamah Persekutuan yang mengesahkan kedudukan Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir sebagai Menteri Besar Perak, selepas tiga Adun Pakatan Rakyat mengisytihar sebagai wakil rakyat Bebas tahun lepas.

    Nik Abdul Aziz yang juga Menteri Besar Kelantan berkata, rakyat memprotes keputusan mahkamah kerana seolah-olah mengesahkan mereka yang melompat parti.

    Katanya, perlu diperjelaskan perbuatan melompat parti sehingga menjatuhkan kerajaan Perak yang dipilih rakyat secara sah mengikut demokrasi adalah salah.

    “Sekiranya keputusan mahkamah berhubung penggunaan kalimah Allah baru-baru ini diprotes pihak tertentu, tidak ada salah juga protes yang sama juga perlu dibuat berhubung kes mahkamah hari ini,” ujarnya.

    Katanya, walaupun tidak menentang dengan demontrasi, namun ia boleh dilakukan dengan cara menanam rasa benci di hati rakyat berhubung perkara itu.

    Kata beliau, melompat parti disifat sebagai pecah amanah rakyat yang mengundi mereka.

    Tambahnya, pecah amanah sedemikian akan berulang pada masa akan datang disebabkan mereka semakin galak melakukan kerja jahat.

    “Tidak mustahil huru hara akan berlaku di negara ini sekiranya tindakan galak tersebut dibiarkan berterusan,” ujarnya.

    ReplyDelete
  2. pernah "bertalaqqi" enakmen undang2 negeri dgn tokoh tsb...tanpa melihat "kitab" PETSAI mentafsirkan bagai air terjun turun lembut satu2 buah fikirnya menjadi hadam..sunnguh kegum benar dgn ilmunya itu...

    ReplyDelete
  3. salam sahabat mus'ab,

    menarik sekali pngalam anta,boleh dikongsikan bersama sahabat yang lain :)

    ReplyDelete
  4. salam akhi naim,

    mahkamah sudah tiada makna lagi di malaysia.

    ReplyDelete