Sunday, November 29, 2009

Kisah Pengorbanan Teragung-Nabi Allah Ibrahim dan Ismail


Surah As Soffat (ayat 100-111)


" Wahai Tuhanku! Kurniakanlah kepadaku anak
yang terhitung dari orang-orang yang soleh!" (100)


Lalu Kami berikan kepadanya berita yang mengembirakan,
bahawa ia akan beroleh seorang anak yang penyabar. (101)


Maka ketika anaknya itu sampai (ke peringkat umur yang membolehkan dia) berusaha bersama-sama dengannya, Nabi Ibrahim berkata: "Wahai anak kesayanganku! Sesungguhnya aku melihat dalam mimpi bahawa aku akan menyembelihmu; maka fikirkanlah apa pendapatmu?". Anaknya menjawab: "Wahai ayah, jalankanlah apa yang diperintahkan kepadamu; Insya Allah, ayah akan mendapati daku dari orang-orang yang sabar". (103)


Setelah keduanya berserah bulat-bulat (menjunjung perintah Allah itu), dan Nabi Ibrahim merebahkan anaknya dengan meletakkan iringan mukanya di atas tompok tanah, (Kami sifatkan Ibrahim - dengan kesungguhan azamnya itu telah menjalankan perintah Kami), (104)


Serta Kami menyerunya: "Wahai Ibrahim! (105)


"Engkau telah menyempurnakan maksud mimpi yang engkau lihat itu". Demikianlah sebenarnya Kami membalas orang-orang yang berusaha mengerjakan kebaikan. (106)


Sesungguhnya perintah ini adalah satu ujian yang nyata; (107)


Dan Kami tebus anaknya itu dengan seekor binatang sembelihan yang besar; (108)


Dan Kami kekalkan baginya (nama yang harum) dalam kalangan orang-orang yang datang kemudian: (109)


"Salam sejahtera kepada Nabi Ibrahim!". (110)


Demikianlah Kami membalas orang-orang yang berusaha mengerjakan kebaikan. (111)


....................................................................................................

Di atas beberapa potong ayat Quran yang menceritakan tentang kisah pengorbanan dua orang rasul Allah, Nabi Allah Ibrahim dan Nabi Allah Ismail. Dikisahkan bagamana dugaan yang ditimpakan kepada Nabi Ibrahim yang memperoleh zuriat ketika usia yang sudah tua, setelah Nab Ismail meningkat besar diperintahkan oleh Allah untuk dikorbankan pula.

Hati seorang ayah pasti teruji tetapi kerana patuh dan taat dengan perintah Allah, Nabi Ismail yang mulia dengan hati terbuka rela dirinya dikorbankan. Ibadah korban teragung ini dirakamkan oleh Allah dalam Al Quran untuk dijadikan tauladan kepada umat Islam seluruhnya, seterusnya Allah memerintahkan ibadah korban kekal sebagai salah satu syariat Nabi Muhammad s.a.w sehingga sekarang. Wallahua'lam.


No comments:

Post a Comment