Sunday, June 21, 2009

Nikmat Yang Sering Dilupai


Alhamdulillah, hari ini bermula hari pertama kelas untuk semester 4, suasana hari pertama sangat ceria dengan gelagat kawan2 sekelas, ramai juga yang tinggal serumah sekarang. Maklumlah, asrama dah penuh. Bulan depan ramai pelajar baharu datang mendaftarkan diri ke Institut Bahasa. Hari pertama kelas pun, hati dah rasa rindu kat rumah. Kebiasaaannya pada musim cuti, awal pagi lagi pelabgai aktiviti dijalankan. Kerap kalinya akan pergi ke rumah mak teh, teman mak teh yang kini sakit, menghidapi penyakit kanser. Terharu juga lihat ketabahan beliau menempuh detik2 sukar seperti ni. Sudah dua tahun mak teh meneruskan rawatan untuk penyakitnya. Rawatan pertama untuk kimoterapi, seterusnya radioterapi.

Pengalaman yang tidak dapat dilupakan, saya berkesempatan membawa mak teh ke Hospital Pakar Pantai Mutiara, Pulau Pinang memberi satu pengalaman baru kepada diri. Bukan apa, saya dapat lihat betapa sengsaranya beberapa orang pesakit yang menghidapi penyakit kanser. Daripada ramai pesakit yang dilihat, saya sempat melihat seorang kanak-kanak perempuan yang menghidapi penyakit kanser tiroid. Keadaan kanak-kanak itu sangat menyedihkan dengan tubuh badan yang kurus, dan rambut banyak gugur kerana kesan rawatan kimoterapi yang dijalankan.

Ketika itu juga, saya berasa sangat bersyukur kepada Allah kerana dengan rahmatnya mengurniakan saya kesihatan yang baik. Saya sendiri tidak dapat bayangkan sekiranya saya menghidapi penyakit-penyakit sedemikian? bagaimana dengan proses pembelajaran saya nanti? saya berdoa semoga Allah sentiasa memberi kesihatan yang baik kepada saya dan sahabat2 sekalian. Ingatlah, betapa pentingnya nikmat kesihatan ini, semoga dengan nikmat sihat ini, kita sama2 dapat menggunakannya ke arah jalan yang diredhai-Nya. Jangan pula Allah melaknat kita sebagai kufur nikmat di atas kelalaian kita mengerjakan suruhan-Nya dan ditambah pula dengan perbuatan mungkar yang dilakukan. Wal'iyazubillah.

No comments:

Post a Comment