Tuesday, June 16, 2009

Pendidikan Bercelaru

Salam sayang dan salam perjuangan untuk semua sahabat, Alhamdulillah sekarang ini waktu cuti semester, banyak aktiviti dapat dijalankan sepanjang cuti yang singkat ini. Paling penting dapat berehat sebentar dari pelbagai tugasan-tugasan di IB. Selaku bakal pendidik, saya berasa terkilan dengan sistem pendidikan di Malaysia yang dilhat tidak mempunyai arah tuju yang jelas untuk memartabatkan nilai ilmu itu sendiri. Bukan untuk terlalu cepat menyatakan kesimpulan atau menghukum sistem sekarang. Akan tetapi sekian umat dapat melihat suasana 'haru' ini. Dua isu penting yang 'dimainkan' sekarang.

Dasar Kalut wa Kelam Kabut

Pertama sekali akan disentuh adalah tentang PPSMI yang masih menjadi tanda tanya semua pihak. Dasar meruntuhkan Bahasa Melayu. Dasar kelam kabut tanpa ada perbincangan dengan para sasterawan dan cendiakawan. Kata Pak Samad (Sasterawan Negara A.Samad Said) "dasar untuk bangsawan, dari niagawan bermulanya ia dari kuasawan. Kuasawan untuk nilai kebendaan" Apabila dibantah dan ditentang oleh para cendikawan, sasterawan, ahli akademik dan mahasiswa tidak pula diambil berat. Ada cakap "kita akan menjalankan perbincangan". Perbincangan apa? Sampai bila? Sampai semua bangsawan kaya raya? Bagaimana nasib murid-murid yang menjadi mangsa sistem "kelam kabut" ini? Bantahan bukan dari bangsa Melayu sahaja tetapi pelbagai pihak dan pertubuhan NGO dari kaum Cina dan India turut tidak bersetuju.

Pak Samad cakap 6.4 bilion ringgit dihabiskan untuk PPSMI. Sangat banyak dan membazir, mungkin banyak kebocoran di marata-rata tempat. Kenapa nilai wang sebanyak itu tidak digunakan untuk memartabatkan pendidikan melalui Bahasa Melayu. Bahasa yang menjadi Lingua Franca di zaman keagungan tamadun silam Melayu Melaka. Rujukan ilmu dari negara maju atau membangun boleh diterjemahkan ke dalam Bahasa Melayu. Mungkin kos tidak menelan belanja sekian bilion. Sumber rujukan buku-buku ilmiah dalam bahasa kebangsaan dapat ditingkatkan lagi. Mungkin ada yang malu bertutur Bahasa Melayu, dianggap kolot, ketinggalan zaman. Sejarah bahasa kita akan soroti bersama kelak. InsyaAllah jika berkesempatan saya akan selitkan artikel tentang tamadun Eropah dan Tamadun Islam. Dalam pembikinan. Bahasa melambangkan BANGSA. "Mana p pejuang bangsa ni, kalut sangat berjuang, bahasa pun ditolak tepi.? lebih hebat pejuang bangsa sekarang dari zaman Tunku dulu."


Isu baharu
Promosikan pula dasar baharu iaitu menghadkan subjek pelajaran kepada 10 sahaja. Seperti menghadkan potensi pelajar? Saya fikir mungkin setelah pelajar cemerlang SPM dari Ma'had Muhammadi (P) yang letaknya di negeri Kelantan mendapat 20 A dalam SPM. Pelajar tersebut popular dengan mendadak, secara tidak lansung sekian ramai akan menilai sistem pendidikan di sekolah agama atau pondok sangat memberi kesan, melahirkan pelajar yang cemerlang akademik dan akhlaknya. Berkat ilmu dan guru.

Tiba-tiba wujudnya dasar baharu ini. Mungkin juga ada hubung kait atas dasar politik atau sebaliknya? Masih dalam perbincangan, semoga dapat penyelesaian terbaik kelak. Sekalung tahniah untuk pelajar cemerlang SPM 2008 kerana berjaya mengharumkan nama sekolah agama, sekolah agama "dulu-dulu" kena pinggir. Dipinggir bukan terpinggir. Orang tak nampak "dulu-dulu".
"lepas ni ramai-ramai hantar anak mengaji sekolah agama, insyaAllah berjaya dunia dan akhirat. ilmu pun berkat."

No comments:

Post a Comment