Thursday, December 10, 2009

Premis Merosakan Akhlak Anak Muda



oleh LANDAS

SUNGAI PETANI – Selepas Mesyuarat Jawatankuasa Ambang Sejahtera 2010 di Bilik Gerakan, Wismam Darul Aman, Alor Star, sempat saya berbincang secara pesonal dengan Puan Husna, Penolong Pegawai Daerah Kuala Muda mengenai 2 buah premis siber kafe. Turut berada dalam perbincangan tersebut YB Dr Haji Hamdan, Ustaz Musaddaq Pegawai Khas MB, dan urusetia penerangan. Puan Husna memberi penjelasan, setakat ini pihak Pejabat Daerah belum lagi meluluskan lesen kedua-dua premis hiburan tersebut. Bahkan tidak banyak lesen pusat-pusat hiburan di Daerah Kuala Muda yang mendapat lesen. Premis-premis yang lain yang masih beroperasi adalah secara haram. Lagipun, sebelum pejabat daerah meluluskan sebarang lesen, pihak pejabat daerah terlebih dahulu akan mendapatkan komen dari lain-lain jabatan yang berkaitan seperti polis, bomba dan penduduk tempatan. Sepatutnya premis-premis perniagaan tersebut tidak beroperasi sebelum mendapat lesen. Mereka hanya boleh mengubahsuai premis tersebut sahaja.

Pihak Urusetia Menagani Gejala Sosial (UNGGAS) dan Aktivis LANDAS akan mengembling tenaga sukarelawan Landas yang telah diberikan latihan kemahiran bukan sahaja pendekatan dakwah akan tetapi kemahiran memahami undang-undang pihak berkuasa tempatan dan lain-lain undang-undang yang berkaitan. Sukarelawan LANDAS hanya bertindak memantau dan menyalurkan maklumat untuk tindakan undang-undang oleh pihak berkuasa. Tindakan undang-undang diserahkan kepada pihak polis, jabatan agama, pihak berkuasa tempatan dan lain-lain jabatan terlibat.

Masyarakat setempat juga perlu sensitif dan sentiasa menyalurkan aduan dan maklumat seandainya terdapat premis-premis yang tidak sihat beroperasi mengaut keuntungan di atas keruntuhan akhlak anak muda kita. Pihak berkuasa tempatan juga perlu melaksanakan amanah penguatkuasaan untuk membenteras perniagaan yang tidak berlesen dan menjaga amanah Allah dan rakyat. Jangan mudah menerima pujukan mereka dengan habuan-habuan tertentu. Pendapatan yang diperolehi secara haram tidak akan memperolehi keberkatan hidup dari Allah SWT. Pihak kami juga mempunyai beberapa orang sukarelawan lapangan yang sentiasa mengikuri mana-mana pihak yang tidak amanah bersekongkol dengan peniaga yang tidak bermoral.

Kamaruddin bin Kassim

Penyelaras UNGGAS dan LANDAS
..................................................

S.p tempat aku dah makin teruk sejak dulu lagi, sejak beberapa tahun yang lepas dikejutkan dengan pelbagai gejala sosial seperti Black Metal dan sebagainya. Tidak habis dengan semua tu, muncul pula gejala2 yang lain. Puncanya kerana kehidupan masyarakat yang jauh menyimpang dari biah hasanah yang telah diterapkan dalam Islam.

Kerajaan Negeri yang lepas tidak memainkan peranan penting dalam pembinaan akhlak moral jauh sekali untuk menyajikan dengan program2 pentarbiahan dan keagamaan. Pendakwah yang tidak sehaluan akan di
gam, pemerolehan ilmu dikalangan masyarakat turut terbantut dengan tindakan zalim pemimpin yang buta "hati".

Secara jujurnya, aku tidak akan redha dan maafkan kerajaan yang telah menjadi punca rosaknya anak-anak muda di Malaysia.


3 comments:

  1. doakan je kerajaan kedah yg dulu pecah perut kerna menzalimi kite.. :)

    ReplyDelete
  2. Salam sahabat,

    Ini lah kesan peninggalan Pemerintahan UMNONgok yang merosakan daya pemikiran anak muda ketika ini, hingga menyebabkan daya ingatan mereka terhadap islam kian pudar. Hancur UMNO

    ReplyDelete
  3. mereka bertanggungjawab di bawah orang tanggungannya, di akhirat kelak segalanya bakal dihtung

    semoga kita semua mendapat hidayah dan petunjuk...

    ReplyDelete